SP vreest opnieuw ‘monddood maken en politiek spel’ rond fysieke raadsvergadering in Boxmeer

22 november 2020

Foto: SP

BOXMEER - Hoe moet het toch met die lokale democratie, als een politicus uit vrees voor corona thuisblijft en dus niet meepraat of -stemt tijdens een vergadering? Boxmeer had het na wat discussie netjes opgelost, zegt minister Kajsa Ollongren. Maar opgelost is het allerminst, zegt de plaatselijke SP. ,,Ze had hier haar verantwoordelijkheid moeten nemen.’’

In het hele land worstelen gemeenteraden met de manier waarop ze
discussiëren en stemmen in coronatijd, en Boxmeer lijkt uit te groeien
tot een landelijk voorbeeld. Daar werd de coronacrisis misbruikt voor
een politiek spel, zei Kamerlid Ronald van Raak van de SP.

Hij stelde Kamervragen aan minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken. Ze heeft nu geantwoord, maar de Boxmeerse SP is er niet blij mee. De discussie lijkt met de antwoorden niet beslecht, maar gewoon weer opnieuw te beginnen.

Niet compleet

Om gezondheidsredenen kon de Boxmeerse SP-fractie niet compleet zijn bij een fysieke vergadering, uit vrees voor het coronavirus. Een meerderheid van andere partijen wilde ondanks dat verzoek toch bij elkaar komen, omdat non-verbale communicatie verdwijnt achter een beeldscherm.

Kwetsbare politici stonden voor de keuze, zegt de SP: risico nemen, of thuis blijven maar dus ook niet kunnen stemmen. De SP wilde dat minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken zou ingrijpen in Boxmeer. Maar dat doet ze niet.

Uiteindelijk kwam er in Boxmeer namelijk een oplossing: na een fysieke vergadering stemden alle raadsleden ’s avonds thuis achter een beeldscherm. Alle raadsleden konden dus stemmen. Maar degenen die thuis waren gebleven, konden zich niet mengen in het debat.

‘Had verantwoordelijkheid moeten nemen’

Boxmeer is volgens de antwoorden van Ollongren ‘tot een werkwijze gekomen die ieder raadslid de mogelijkheid geeft om deel te nemen aan de stemmingen.’ Wat rest is een eigen keuze. ‘Hoewel het in deze tijd niet altijd een volledig vrije afweging zal zijn’.

Ze
legt de verantwoordelijkheid bij de raad, en zegt dus eigenlijk dat we
gewoon pech hebben gehad’’, zegt Johan Koelman van de SP in Boxmeer.
,,Ze had haar verantwoordelijkheid moeten nemen.’’

De discussie
begint bovendien van vooraf aan, zegt hij. De gevonden oplossing was een
goed begin, maar in december staat er gewoon een ‘ouderwetse’ fysieke
vergadering gepland. Inclusief fysiek aanwezig stemmen. Dus voelt de SP
zich weer voor het blok gezet.

Hoe groot mag de minderheid zijn?

Begin december komt er een evaluatie, zegt de minister. ‘De vraag hoe groot een minderheid mag zijn die een voorkeur heeft voor digitaal vergaderen speelt breder.’

Koelman reageert geïrriteerd op die opmerking.
,,Wat de minister eigenlijk zegt, is: we schrijven een aantal kwetsbare
burgers af, die hebben pech gehad. Al doet maar één persoon zo’n
verzoek, dat zou toch genoeg moeten zijn? Dat heet solidariteit.’’