Reactie SP op Coalitieprogramma en Formatieproces

28 april 2014

Reactie SP op Coalitieprogramma en Formatieproces

Tijdens de raadsvergadering van 24 april jl. waarin het college is geïnstalleerd is het nieuwe coalitieprogramma aan de orde geweest. SP Raadslid Dick Schaap vroeg hierbij aan de nieuwe coalitie van CDA, LOF, VDB/LO en VVD wat er precies bedoeld werd met de paragraaf over de bouw van huurwoningen. De nieuwe coalitie wil dit als 'drietraps raket' aanpakken. Eerst praten met woningcorporatie Mooiland, daarna kijken wat er met projectontwikkelaars nodig is en dan eventueel kijken of er als gemeente iets gedaan zou kunnen worden. De SP is van mening dat er al heel lang met Mooiland wordt gesproken zonder veel resultaat en vindt de terughoudendheid voor plannen van de gemeente zelf erg groot.

Uit de reactie op dit laatste bleek dat er op dit punt onenigheid was binnen de coalitie. CDA wil wel kijken of de gemeente iets kan doen als het maar financieel haalbaar is, de LOF is iets terughoudender maar heeft tijdens de begrotingsbehandeling in november nog een motie ingediend voor onderzoek naar de mogelijkheden. De VVD en VDB/LO zijn geen voorstander van gemeentelijke initiatieven voor de woningbouw. Je gaat je afvragen of er meer punten van onenigheid binnen de coalitie zijn in dit zeer open coalitieprogramma.

Naast het coalitieprogramma is ook het formatieproces aan de orde geweest. De SP fractie heeft daarbij aangegeven hoe de SP denkt over de totstandkoming van het huidige college.

Na een korte discussie met (in)formateur Ronnes is van beide zijde gezegd dat het gelopen is zoals het gegaan is en dat er een streep onder moet en dat we nu verder moeten.

De inbreng van fractievoorzitter Johan Koelman is hieronder te lezen.

Vanavond benoemen wij als raad de wethouders en hoewel technisch gesproken de coalitie een meerderheid van de bevolking vertegenwoordigt is de volksvertegenwoordiging in Boxmeer in het geding.

De vorming van dit college is alles behalve een democratisch proces geweest. Binnen de gemeente Boxmeer is de afgelopen tijd vele malen over integer handelen en integriteit gesproken. Bij de vorming van een college dient juist integer gehandeld te worden.

Voortschrijdend inzicht is een competentie van de mens om zijn handelswijze aan te passen aan een veranderende situatie. Het gebrek aan vertrouwen van de burger in de Boxmeerse politiek is zo'n voortschrijdend inzicht waarop je, anders dan gewoonlijk kunt reageren om het vertrouwen te herstellen.

Juist vanwege dit vertrouwen heeft de SP gehamerd op het aanstellen van een onafhankelijke verkenner/informateur. Vanwege mogelijke belangenverstrengeling is het aanstellen van een onafhankelijke verkenner noodzakelijk.
Dat op basis van 1 verkenningsgesprek de conclusie getrokken wordt dat de SP niet mee kan doen is een conclusie die volgens de SP al op voorhand genomen is.

In de gespreksverslagen staat niet alleen vermeld wat de SP belangrijk vindt, maar ook dat alles bespreekbaar is. Andere partijen geven zelfs aan een coalitie met de SP te willen onderzoeken. Dat hier niet naar gekeken is bevestigd de tunnelvisie tijdens dit formatieproces.

Gezien de manier waarop de coalitie gevormd is, kan de SP alleen maar haar zorg uitspreken. De zorg dat de Boxmeerse politiek geen voortschrijdend inzicht toont, zeer conservatief is en het belang de burger te vertegenwoordigen ondergeschoven dreigt te worden.