Vragen - Koerswijziging woningcorporatie Mooiland

7 april 2014

Vragen - Koerswijziging woningcorporatie Mooiland

Vragen raadsleden J. Koelman en W. van den Hoven betreffende koerswijziging woningcorporatie Mooiland.

Inleiding

De SP was en is onaangenaam verrast door een publicatie over woningcorporatie Mooiland waarin gesteld wordt dat zij een andere koers gaan varen. In betreffende publicatie is aangegeven dat Mooiland haar focus met betrekking tot sociale huurwoningen gaat verleggen naar de regio’s Nijmegen en Apeldoorn. Nu heeft Mooiland per 1 april 2014 ook al het hele woningaanbod in de provincie Limburg, met uitzondering van alleen de gemeente Gennep, van de hand gedaan. Wij zijn dan ook bang dat, juist nu er een grote vraag is naar sociale huurwoningen, Mooiland zich ook terug gaat trekken uit onze regio en uit de gemeente Boxmeer. Dit terwijl woningcorporaties primair een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben op het gebied van sociale (huur)woningbouw.

Het is aan de inwoners van de gemeente Boxmeer niet uit te leggen dat een woningcorporatie welke haar "roots" in deze regio heeft niet meer investeert in de dringend noodzakelijke uitbreiding van de voorraad sociale huurwoningen in de regio Noordoost Brabant en wel specifiek in onze gemeente. En dan met name aan diegene die op zoek zijn naar een sociale huurwoning in onze gemeente dan wel regio.

Vragen

1. Hoeveel huurwoningen heeft Boxmeer en hoeveel zijn daarvan sociale huurwoningen?

2. Wat is het aandeel van Mooiland hierin?

3. Hoeveel huurwoningen komt Boxmeer nu en in de toekomst tekort?

4. Is het bij u bekend dat woningcorporatie Mooiland de focus verlegt van onze regio naar de regio’s Nijmegen en Apeldoorn?

5. Wat betekent dit voor de woningvoorraad van Mooiland voor Boxmeer?

6. Gaat u bij komende onderhandelingen over de prestatieafspraken met de woningcorporatie Mooiland vastleggen dat de gelden die vrijkomen uit de verkoop van bestaande woningen in de gemeente Boxmeer, ook weer geïnvesteerd worden in de gemeente Boxmeer?

7. De prestaties van Mooiland in de gemeente Boxmeer zijn al jaren onder de maat. Denk bijvoorbeeld aan het slopen van de wijk Elderom zonder dat hiervoor voldoende huurwoningen zijn terugkomen. Hoe hebben de tegenvallende prestaties zich in de beloning van de directie vertaald, zijn er de afgelopen drie jaren bijvoorbeeld bonussen uitbetaald?

8. Hoe gaat u de komende jaren de vereiste sociale huurwoningen realiseren als woningcorporatie Mooiland haar maatschappelijke verantwoordelijkheid niet neemt?