Burger stemt, CDA beslist!

4 april 2014

Burger stemt, CDA beslist!

De zogenoemde ‘informatie’ onder leiding van CDA-lijsttrekker/wethouder Erik Ronnes was vanaf het begin een farce. Immers, de conclusies die hij trekt na welgeteld één informatieronde, had hij ook van tevoren al kunnen trekken met zijn CDA. Zo kan het gebeuren dat beide verkiezingswinnaars SP en PK schijnbaar verliezen en alle verliezers nu als schijnbare winnaars een coalitie gaan vormen van CDA, LOF, VDB/LO en VVD.

Aldus oordeelt de SP Boxmeer na de mededeling van ‘CDA-informateur’ Erik Ronnes dat er in de nieuwe coalitie geen plaats is voor de SP en PK; gezamenlijk maar ook afzonderlijk niet.

In onze democratie mag de burger elke vier jaar zijn stem uitbrengen. De burger mag veronderstellen dat er geluisterd wordt naar zijn mening. De verkiezingsuitslag in Boxmeer laat zien dat de drie coalitiepartijen uit 2012 alledrie stemmen verloren hebben bij de afgelopen verkiezingen, zelfs met een hogere opkomst.

CDA: - 46 stemmen en één zetel minder; De LOF heeft 76 stemmen verloren en ternauwernood vier zetels behouden; VDB/LO heeft flink verloren (- 371) en ook maar net haar derde zetel behouden. Daarnaast krijgt de VVD een flinke veeg uit de pan en wordt gehalveerd naar één zetel. Kortom: het vertrouwen van de burger in Boxmeer krijgt een flinke knauw met de beoogde, aanstaande coalitie.

De linkse fracties SP en PK krijgen daarentegen beduidend meer stemmen dan in 2010 en worden beloond met elk één zetel winst (SP 5 en PK 3). Het is dus geen gekke gedachte dat de burger wenst en verwacht dat SP en PK deel gaan uitmaken van een nieuwe coalitie. Maar daar denkt het CDA onder aanvoering van Erik Ronnes anders over.

Wat gebeurt er namelijk?

Ondanks het verlies noemt het CDA zich stoer de grootste partij. Ja heus, er hebben maar liefst 15 mensen meer op het CDA gestemd dan op de SP. Het is een ongeschreven regel - maar ook niet meer dan dat - dat de grootste partij het initiatief neemt om te komen tot een coalitie. Zo ook in Boxmeer, maar dat wil dan nog niet zeggen dat de grootste partij de informateur levert in de persoon van haar eigen lijsttrekker en zittend wethouder.

Een informateur hoort onafhankelijk te zijn. Echter, zonder overleg met de andere partijen wordt de lijsttrekker van het CDA door het CDA als informateur aangewezen en deze moet rapporteren aan het CDA!  De wereld op zijn kop! Een belanghebbende (toekomstig wethouder?) beveelt zijn partij een coalitie aan, waarvan zijn eigen partij natuurlijk deel uitmaakt! Het aanstellen van een informateur hoort een raadsaangelegenheid te zijn. Welke legitimiteit zit er aan het voordragen van het CDA en een opdracht verstrekken aan de lijsttrekker van het CDA om te informeren? Puur eigen belang en het schofferen van de winnaars.

Onze democratie speelt zich dus af binnen de burelen van het CDA. Democratie in Boxmeer? Nee, arrogantie van de macht. CDA wil en blijft de touwtjes in handen houden.

De informateur kiest voor een coalitie van 4 partijen die gezamenlijk bijna duizend stemmen minder haalden dan bij de vorige verkiezingen! Het lijkt de SP sterk dat de inwoners van Boxmeer vertrouwen hebben in een coalitie, waarvoor de winnaars aan de kant zijn geschoven? De arrogantie gaat zover dat er zelfs geen inhoudelijke afstemming heeft plaatsgevonden over mogelijke geschilpunten. Door de SP is geen breekpunt aangedragen. Toch concludeert de informateur dat de onderhandelingspunten bij voorbaat te ver uit elkaar liggen.

Van de andere oppositiepartij PK beviel het CDA en zijn bondgenoten de stijl en houding als oppositiepartij niet. Dus is ook PK niet welkom. Inderdaad, waarom zou je het dan nog over de inhoud hebben..?!

Het afstemmingsgesprek door de zogenaamde informateur was een farce. De informateur was al bezig te formeren. De uitkomst lag al bij voorbaat vast. Er wordt geen recht gedaan aan de uitslag van de verkiezingen. Het bestuurderspluche blijkt belangrijker, maar tegelijk wordt de afstand naar de burgers weer groter. Er wordt door de aanstaande coalitie niet naar de kiezer geluisterd! En dat al voordat zij daadwerkelijk is aangetreden.

Bij deze, beoogde coalitie krijgt de kiezer een winstpunt: de komende raadsperiode wordt het echt links tegen rechts. En dat is wel zo helder. Nú, maar zeker over vier jaar bij de volgende gang naar de Boxmeerse stembus.

Johan Koelman     Gerard Everink                                            onderhandelaars SP Boxmeer