Verkiezingsdebat groep-8 Bakelgeertschool

25 februari 2014

Verkiezingsdebat groep-8 Bakelgeertschool

In de aanloop naar de verkiezingen organiseert de Bakelgeertschool voor groep-8 een serieus verkiezingsdebat. De meeste politieke partijen ondersteunen dit. Ook onze tweede man van de SP-lijst, Dick Schaap, was vorige week aanwezig bij groep-8 voor uitleg. Op donderdag 13 maart zullen de kinderen hun verkiezingsdebat voeren in de raadszaal van het Boxmeerse gemeentehuis onder leiding van Burgemeester Karel van Soest. De vier kinderen van het SP-team van groep-8 hebben er zin in!

Na het maken van de eindtoets op de Bakelgeertschool, is er voor de leerlingen van groep-8 tijd voor enkele bijzondere projecten. Een daarvan is de gemeenteraadsverkiezingen. Leny Kudiwa had als docente de leerlingen vooraf al veel uitgelegd over ons staatsbestel. Voor de gemeenteraadsverkiezingen organiseert ze nu een heus verkiezingsdebat door de leerlingen zelf. Daarmee kunnen leerlingen ervaren wat de politiek doet en dat politiek belangrijk én leuk kan zijn. Voor het debat is de klas opgedeeld in 7 subgroepjes. Elk groepje vertegenwoordigt een politieke partij die deelneemt aan de gemeenteraadsverkiezingen in Boxmeer. En elke groepje wordt gecoacht door een afgevaardigde van een lokale partij. Voor de SP zijn vorige week Dick Schaap en Tresja Bosters op bezoek geweest. Eerst heeft Dick klassikaal verschillende algemene vragen beantwoord. Zoals waarom hij juist lid is van de SP, en waarin de SP anders is dan de andere partijen.

Daarna zijn Dick en Tresja met hun groepje van 4 kinderen het verkiezingsdebat gaan voorbereiden. Dick en Tresja waren onder de indruk van hun kennis en enthousiasme. Ze waren goed op de hoogte van verschillende lokale vraagstukken en hadden meningen die goed onderbouwd waren.

Sander, Inge, Nine en Bram, zijn de kinderen van het SP-team, en Dick en Tresja vinden het nu al een topteam. Jongens zet 'm op op 13 maart, laat maar horen wat je er van vindt, jullie zijn er klaar voor!

Zie voor meer informatie de bakelgeertschool website: www.debakelgeert.nl