Discussie-avond over de invloed van Europa op Nederland en op de gemeenten

29 mei 2012

Discussie-avond over de invloed van Europa op Nederland en op de gemeenten

Tour d'EuropeOp 8 juni aanstaande organiseert de SP afdeling Boxmeer een openbare discussie avond voor alle inwoners van het Land van Cuijk over Europa. Het thema is Europa en de invloed van de Europese regelgeving op de gemeenten. Als sprekers zullen Europarlementariër Dennis de Jong, Tweede Kamerlid Paulus Jansen en SP Fractievoorzitter Winfried Bosters aanwezig zijn.

Europa heeft een steeds grotere invloed over hoe wij in Nederland en ook in onze gemeenten nog beleid kunnen maken. Niet voor niets zal het onderwerp Europa een belangrijk onderwerp worden voor de aanstaande tweede kamer verkiezingen van september. Voor de mensen in het Land van Cuijk wordt daarom een openbare discussieavond georganiseerd waarbij sprekers uit het Europees Parlement, de Tweede Kamer en de gemeenteraad zullen ingaan op wat de invloed van Europa is.

Europarlementariër Dennis de Jong zal uitleg geven over hoe het Europees Parlement functioneert, wat het Europees Stabiliteitspact (ESM) inhoudt en wat de impact is op de Europese landen. Ook zal hij ingaan op de Griekenland crisis. Tweede Kamerlid Paulus Jansen zal uitleg geven over hoe Europese regels Nederland raken en hierbij onder andere het sociale woningbouwbeleid bespreken. Als laatste zal SP fractievoorzitter Winfried Bosters schetsen wat de woningbouwbehoefte in Boxmeer is en hoe Europese regels voor met name huurwoningen hierop ingrijpen. Tijdens en na de presentaties is ruim gelegenheid voor geïnteresseerden om vragen te stellen.

Aanvang om 19.45 uur in Café-Zaal 't Vertrek aan de stationsstraat 12 in Boxmeer. Entree gratis.

Agenda:

19:45 uur - Ontvangst met Koffie

20:00 uur - Dennis de Jong, Europarlementariër, over Europa & de Europese regels

20:45 uur - Pauze

21:00 uur - Paulus Jansen, Tweede Kamerlid, over de impact van de EU in Nederland

21:25 uur - Winfried Bosters, Fractievoorzitter SP Boxmeer, over wat we merken van de EU regels in de gemeente

21:40 uur - Vragen & Discussie

22:00 uur - Afsluiting & Informeel napraten

Kijk ook eens naar onderstaand filmpje, dit is een goede voorbereiding voor de discussie avond.

Kijk hier voor de originele uitnodiging.