SP-Europarlementslid Kartika Liotard bezoekt Boxmeer.

15 april 2009

SP-Europarlementslid Kartika Liotard bezoekt Boxmeer.

“Ondanks minderheid hebben we toch invloed”

Op een mooie lentedag…op vrijdag 10 april 2009 stond de gloednieuwe SP-caravan trots te pronken op de parkeerplaats bij Hotel-Restaurant de Baronie in Boxmeer. Deze was daar speciaal neergezet voor het bezoek van het SP-europarlementslid Kartika Liotard. Samen met Thomas Gijselaers, haar fractiemedewerker in Brussel vereerde zij Boxmeer met een bezoek. om de mensen in onze gemeente te informeren over de aankomende Europese verkiezingen op 4 juni aanstaande.

Ondervraagd door ons Tweede Kamerlid Emile Roemer vertelde Kartika allereerst iets over zichzelf en hoe zij in Brussel terecht is gekomen. Daarna kwam haar werk en het functioneren in het Europese Parlement aan de orde. Bezield en enthousiast passeerden diverse zaken de revue. Zij houdt zich voornamelijk bezig met Milieu en Volksgezondheid, Landbouw en Rechten van de vrouw. Maar ook op gebied van arbeidsrecht en sociale zaken weet zij haar mannetje te staan. Hoewel het bijna onmogelijk lijkt met slechts 2 van de nu 785 zetels kon zij toch een paar zaken noemen, die door toedoen van ‘haar’ fractie en inbreng een andere wending hadden genomen dan in eerste instantie voorgesteld.

Menselijk en sociaal

Ze ging in op hoe zij zich steeds maar weer inzet om Europa sociaal te houden tegen de stroom van de liberalisering in. Vooral het menselijk houden van de gezondheidszorg is iets waar ze heel hard voor knokken.

Werktijdenwet

Ook heeft zij het voor elkaar gekregen dat de nieuwe arbeidstijdenwet nog niet behandeld wordt. In het voorstel staat dat de werktijd per week van 40 naar 65 uur moet gaan. Dat heeft behoorlijke gevolgen voor de mensen die nu op oproepbasis werken. Omdat deze wet niet zomaar even ingevoerd mag worden heeft zij in samenwerking met de Europese fractie van Verenigd Links het voor elkaar gekregen dat een meerderheid van het Parlement nu vindt dat meer tijd voor nodig is voor een zorgvuldig oordeel en behandeling.

Dienstenrichtlijn

Ook op het gebied van de Dienstenrichtlijn heeft de SP haar invloed laten gelden. We hebben de gezondheidszorg hiervoor weten te behoeden. Het blijft oppassen dat ze nu via een voorstel over patiëntenmobiliteit toch niet weer hetzelfde voor elkaar proberen te krijgen. Daarom moet je steeds goed opletten onder welke noemer er een voorstel wordt ingediend. De vlag dekt niet altijd de lading.

EU-grondwet

Daar is ook de Europese Grondwet helaas een goed voorbeeld van. Werd een eerste Grondwet tijdens een referendum hier in Nederland met bijna 62 procent afgewezen, nu wordt onder een andere naam iets “nieuws” aangeboden: het Verdrag van Lissabon, dat voor 95 procent precies hetzelfde is als het gestrande voorstel!”.
Op het moment is Kartika actief op het gebied van voedselveiligheid; bijvoorbeeld om genetisch gemanipuleerd voedsel niet onvoorwaardelijk op de vrije markt toe te laten.

Stephan Schaminée

Ook Stephan Schaminée, de Boxmeerse kandidaat voor Brussel, was aanwezig.

Hij vertelde hoe hij op de kieslijst terecht is gekomen. Ondanks dat zijn plaats op de lijst niet direct uitzicht biedt op een zetel in het Europees Parlement is hij vol strijd om de campagne tot een succes te maken. De SP gaat de campagne in met het motto “Nederland wil minder Brussel”. De SP gaat voor een Europa waarin lidstaten ruimte hebben om zelf veel te regelen en waar men samenwerkt op terreinen waar het mogelijk en noodzakelijk is. Dus minder bevoegdheden vanuit Brussel.

Het publiek aan het woord

Naast Kartika en Stephan was er ook ruimte voor het publiek om aan het woord te komen. De vragen die gesteld werden gingen onder andere over de invloed van de vergaande bureaucratie en vermarkting binnen de gezondheidszorg. Het ingestelde 0900-nummer van Pantein werd bijvoorbeeld genoemd als iets wat totaal niet werkt en dat het bovendien mensen die er gebruik van moeten maken op kosten jaagt vanwege de lange wachttijden.
Het ouderenbeleid kwam ook nog aan de orde. “Ouderenzorg hoort niet in Brussel geregeld te worden, maar dicht bij huis.” Kartika haakte hier verder op in door een enquête onder de aandacht te brengen die de SP vanuit Brussel uitzet in Europa om er achter te komen of en in hoeverre Europa is voorbereid op de toenemende vergrijzing. De ouderen uit het publiek werden vriendelijk uitgenodigd de enquête ook in te vullen. De verzamelde gegevens zullen de basis vormen voor een te organiseren congres met ouderen uit heel Europa.

De middag werd omlijst door een aantal mooie gedichten van en door Mientje Wever. Eén gedicht was zelfs speciaal voor deze middag geschreven.

Gelegenheidsgedicht, 10 april 2009

de SP vör ow, vör mien, vör ons

Boxmèèr vör jaore trug, nog slaopend ien de poletiek
want vroegde de minse d’r nô, dan zèn ze al gauw