Wandelen met Raadslid Mariëlla van Wijnen - Boxmeer Noord

16 september 2014

Wandelen met Raadslid Mariëlla van Wijnen - Boxmeer Noord

Op 9 september ben ik voor een raadsleden wandeling met Marcelino Thuis van Radius op pad geweest om Boxmeer Noord te bekijken. We hebben voornamelijk door de deelwijken: Bakelgeert Noord en de Hollesteeg gelopen. Doel voor mij was om meer inzicht te krijgen in de problematiek van Boxmeer Noord.

Het gros van de wijk is gebouwd in de jaren 60. Met uitzondering van de oude Elderom waar je nu nieuwbouw vindt. Je vind er appartement gebouwen en eensgezins woningen. Er is veel groen in de wijk. De wijk oogt vriendelijk.

Ik heb van Marcelino begrepen dat er 17 nationaliteiten in de wijk wonen en dat dit de wijk tot een unieke wijk in Boxmeer maakt. Al deze culturen komen samen op trapveldjes,in speeltuintjes, in ‘de Driewiek’, en natuurlijk ook verspreid over Boxmeer m.b.t. boodschappen doen in  centrum van Boxmeer en bij sportverenigingen. Daar er verschillende ex-zelforganisaties zoals Sterk gemist worden en de etnische samenkomst ruimtes die men voorheen in ‘de Box’ had verdwenen zijn is een veilige cultuurgebonden koffie plek en een goede cohesie binnen diverse culturen verloren gegaan. Dit heeft zijn weerslag in de wijk en daardoor soms ook zijn invloed in de gezinnen. Als sociale gemeenschap kijkt de wijk goed naar nieuwe kansen, die ze uitwerken en zo wordt langzaam maar zeker het multifunctioneel wijkpunt ‘de Driewiek’ gevonden voor processen die de integratie bevorderen. Allochtone kinderen die samen met autochtone kinderen de woensdagmiddag activiteit bezoeken en gebruik van ‘de Driewiek’ voor Ramadan en gebedsactiviteiten.

Verder spelen in deze wijk problemen zoals elders in Nederland, zoals drugsgebruik, hangjongeren, hangouderen, geluidsoverlast, burenruzies, enz. En ook hier wonen mensen die als het ware een mantelzorgboete gekregen hebben door een familie lid op te vangen in huis.

Jammer dat er hier en daar enigszins gedateerde plekken zijn waar i.v.m. afbraak van schuurtjes, muurtjes of door vervallen tuinafscheidingen de aanblik van straten wat minder is. Wat me opviel is, en dat vind ik echt zonde voor de uitstraling van de wijk, dat er hier en daar toch echt wel wat afval gedumpt wordt, op straat opgeslagen wordt, of gewoonweg  tuinafval niet opgeruimd wordt, en op de stoep blijft liggen.

Tevens heb ik van Marcelino begrepen dat in deze wijk relatief veel inwoners van Boxmeer wonen die in een begeleid wonen traject wonen. Deze lijken volledig geïntegreerd in de samenleving van de wijk, en geven ook hun kleur en diversiteit mee in wijk als zodanig.

Op initiatief van een aantal bewoners rondom ‘de Driewiek’ is er een klein dierenweitje aangelegd. De bewoners die zich hier hard voor gemaakt hebben houden dit ook bij, en verzorgen ook de kleinere boerderijdieren die hier wonen.

In navolging op het pilotproject welke de gemeente in het voorjaar 2013 heeft opgestart zijn er op dit moment burgers opgestaan die redelijk zelfstandig vorm geven aan de uitvoer  van een kernteam; een soort wijkteam op basis van burenhulp en vrijwillige inzet. Dit initiatief wordt ondersteund en in goede banen geleid door professionals van Radius. Zij zetten casussen door die niet door vrijwilligers kunnen worden opgepakt naar professionele aanbieders van zorg en welzijn. Tijdens de burendag, die ook in deze wijk plaatsvind op 28 september zal dit vrijwilligersinitiatief operationeel zijn.

Kortom een wijk waar het gezien het vele groen goed toeven is. En waar ik als SP Raadslid van Boxmeer de bewoners die hun afval openlijk laten liggen op zou willen roepen dit op te ruimen. Dat verhoogt voor velen het woonplezier.

Mariëlla van Wijnen - Heijs, Raadslid SP Boxmeer

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.