Boxmeer haalt financiële knoet over minima

7 oktober 2014

Boxmeer haalt financiële knoet over minima

‘Minima in Boxmeer leveren flink in’, luidt de kop in de streekeditie van De Gelderlander van dinsdag 7 oktober. In het bericht staat ‘Nu wordt een eenduidig sociaal beleid neergezet’ . Wat de SP Boxmeer betreft kan het woord ‘sociaal’ er wel uit. En helemaal uit het woordenboek dat het college van B&W voor de uitvoering van beleid heeft gekregen van zijn coalitiepartners CDA, LOF en VDBLO. “Ze halen gewoon de financiële knoet over mensen, die toch al amper een cent hebben om hun kont te krabben.”

Op werkelijk alle manieren wordt de zwakkere in de samenleving verder afgeknepen, nu onder het mom van harmonisatie. Dat de gemeenten een samenwerking zoeken op sociale zaken is een goede zaak. De harmonisatie moet leiden tot een optimalere samenwerking. Juist om (ambtelijke) kosten te besparen, maar niet om het bezuinigingmes er na de Haagse bezuinigingen ook lokaal nog eens een in te zetten.

Kun je zelf niet koken? Jammer dan. Dat gaat je in Boxmeer dan 720 euro minder bijdrage kosten om (kant en klaar) maaltijden aan te schaffen. Heb je een baan, dan zijn de reiskosten grotendeels voor jezelf. Ook als je al niet zo veel verdient. Heb je een identiteitskaart nodig? Die betaal je als minima maar mooi zelf. En terwijl er een legitimatieplicht geldt in Nederland voor iedereen ouder dan 14 jaar.

Een ander schrijnend voorbeeld is dat de bijdragen aan chronisch zieken van de overheid naar de gemeenten zijn gegaan. Zij ‘mogen’ deze regeling uitvoeren, maar gaan dit dus niet doen. De reden: de gemeenten Boxmeer en Sint Anthonis gaan ‘maatwerk’ leveren. Echter door maatwerk verdwijnen de vaste kosten voor chronisch zieken niet als sneeuw voor de zon. Daarbij heeft maatwerk in de zorg niets te maken met de vergoeding voor chronisch zieken. Omdat de gemeente Sint Anthonis nauwelijks regelingen kent, gaat dit ten koste van inwoners van Boxmeer. Fijne harmonisatie is dat voor de Boxmeerse minima.

De SP kan dan ook niet anders concluderen dan dat met de harmonisatie van sociale zaken van de buurgemeenten in Boxmeer een ordinaire bezuiniging wordt doorgevoerd. Er is ook nog iets ‘positiefs’. De regeling gaat pas in op 1 april 2015. Ruim de tijd om dit nog van tafel te vegen! De SP Boxmeer is klaar voor die strijd.

Johan Koelman-Fractievoorzitter SP Boxmeer

Reacties

Schandalig, Van de ratten ….Alsof we weer een nieuw slachtoffer moeten vinden. Laat deze mensen ok een waardig bestaan hebben en pak niet alles van ze af. laten ambtenaren maar wat meer inleveren en wees eens sociaal. leven en laten leven, wel eenspan gehoord. Drijf deze mensen niet de armoede in, zij vragen hier niet om. Bezuinigen op deze manier: SCHANDALIG

Ruud