SP wil betaalbare huurkoopappartementen

3 september 2011

SP wil betaalbare huurkoopappartementen

Het college van B&W is recent met een voorstel gekomen om in eigen beheer een appartementencomplex te laten bouwen achter het nieuwe gemeentehuis (hoek Steenstraat/Raadhuisplein). De SP is blij met het voorstel en de daadkracht van het college, maar wil wel een keiharde afspraak van het college dat 10 van de 28 appartementen gereserveerd worden voor een huurkoop constructie.
Volgens de SP is er een gebrek aan betaalbare huur en koopwoningen in Boxmeer, voor mensen die boven de huursubsidiegrens zitten, maar onder een inkomen van €45.000. Op Funda.nl staan in totaal 132 huizen te koop in Boxmeer, maar hiervan zijn er maar 18 met een vraagprijs onder de €175.000.

Volgens SP-burgerraadslid Jan van Neerven is het essentieel dat we voor onze eigen jeugd starterswoningen gaan realiseren (met een prijs van €150.000 tot €200.000) zodat onze jeugd in Boxmeer kan blijven wonen en niet wegtrekt naar de steden. Door een huurkoopconstructie aan te bieden, kan iemand eerst huren en later beslissen om te kopen, de huur wordt dan verrekend in de aankoop, waardoor de woning voor een starter goedkoper en bereikbaarder wordt. Het probleem met het huidige voorstel is dat de gemeente eerst probeert alles te verkopen en wat resteert, kan dan met huurkoop worden aangeboden. Volgens de SP is dat veel te vrijblijvend, met een groot risico dat onze starters achter het net zullen vissen.