Hoge Raad doet al binnen 1 week uitspraak: UWV krijgt fikse tik op de vingers

20 oktober 2022

Hoge Raad doet al binnen 1 week uitspraak: UWV krijgt fikse tik op de vingers

Foto: SP

In een zaak van een vrouw uit Boxmeer heeft de Hoge Raad - zeer uitzonderlijk - vandaag binnen 1 week na de zitting uitspraak gedaan. Normaal is dat pas na 6 tot 8 weken na de zitting, maar in deze zaak was de Hoge Raad resoluut. Het UWV - dat de vrouw goedkeurde - krijgt daarmee een fikse tik op de vingers.

‘Goedgekeurd’ door UWV
Twee jaar geleden deed deze vrouw een aanvraag voor een uitkering bij het UWV vanwege haar chronische ziekte. De UWV-arts keurde haar echter volledig arbeidsgeschikt. Tegen dit besluit tekende zij bezwaar aan. Maar dit bezwaar is door het UWV afgewezen, zonder de vrouw te horen. De huisarts die de vrouw al meer dan 25 jaar in behandeling heeft, heeft zich zelfs in een appèlbrief naar het UWV tegen het oordeel van de keuringsarts uitgesproken.

Naar de Hoge Raad
In het beroep bij de rechtbank werd de werkwijze van het UWV goedgekeurd waardoor uiteindelijk een gang naar de Hoge Raad onvermijdelijk was. De Hoge Raad heeft de werkwijze van het UWV volledig ongedaan gemaakt. Het beoordelingsproces moet geheel opnieuw gedaan worden. De Hoge Raad heeft daarbij blijkbaar zo weinig vertrouwen in de UWV-artsen dat de Hoge Raad zelf een onafhankelijke arts aanstelt. Tijdens de zitting bij de Hoge Raad was het UWV niet (eens) aanwezig.

Boxmeerse steun
Twee jaar geleden klopte de vrouw met haar dossier bij de SP Hulpdienst aan. Al die tijd is zij ondersteunt door Theo Weenink en Jessica Demper van de hulpdienst en door GH Advocaten Boxmeer.
De SP Hulpdienst verwacht dat in dit dossier uiteindelijk recht gedaan zal worden.