Gemengde reacties over 'fusierapport' Land van Cuijk:

2 september 2017

Gemengde reacties over 'fusierapport' Land van Cuijk:

Foto: SP Boxmeer / SP fotograaf

CUIJK - Gemengde reacties uit de politiek woensdagavond. Op het 'fusierapport' van Bureau Berenschot en procesbegeleider Peter van der Velden over de bestuurlijke toekomst van het Land van Cuijk.

Variërend van 'teleurstellend, want maar één advies, en dat is herindelen' en 'we zien geen uitgewerkte innovatieve samenwerkingsvormen' tot 'we moeten nu gewoon samen doorpakken'.

In  de schouwburg van Cuijk kregen de gemeenteraden van Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Anthonis tekst en uitleg van bureau Berenschot en de oud-burgemeester van Breda en Emmen. Zij presenteerden het rapport Een ongekende bestemming?, opgesteld in opdracht van het Land van Cuijkse regieteam van de gezamenlijke raden.

D-Day

Op 20 september is het D-Day. Dan moet elke gemeenteraad zelf een besluit nemen: ja of nee tegen het voorstel om per 1 januari 2023 de vijf gemeenten te laten opgaan in één grote gemeente Land van Cuijk, waarbij dorpsraden in de 34 kernen een prominente rol moeten krijgen.

De Boxmeerse SP-fractievoorzitter Johan Koelman liet woensdagavond de gespreksronde, waarbij raadsleden in groepjes het rapport gingen bespreken, aan zich voorbijgaan. ,,Ik heb geen zin in een discussie die al zes keer eerder gevoerd is.’’ De SP'er, niet tegen herindeling, ziet in het Berenschot-rapport niks terug van uitgewerkte innovatieve samenwerkingsvormen als alternatief. ,,Ook lees ik in het rapport niks terug over het raadplegen van burgers via een referendum. Zo heeft het geen meerwaarde voor de burgers.’’

Alles bekeken

Volgens Peter van der Velden, nu interim-burgemeester van Dordrecht, zijn 'allerlei samenwerkingsvormen' wel degelijk de revue gepasseerd. Een fusie van eerst Cuijk, Grave en Mill die al sinds 2014 ambtelijk samenwerken en van de zuidelijke gemeenten Boxmeer en Sint Anthonis, gisteravond in de zaal weer eens geopperd, 'werkt' volgens de procesbegeleider niet. ,,Ook financieel niet.’’

Raadslid Astrid Floor-Bannink van de Lokale Partij Grave, fel tegenstander van een herindeling, betichtte Berenschot en Van der Velden er gisteravond van dat zij de uitkomst - herindeling - al wisten voordat het rapport geschreven werd. Van der Velden ontkent dat. ,,Alles is oprecht onderzocht. Maar we zijn ook aangesteld om klare wijn te schenken.''

'Tegenrapport'

Een recent uitgekomen 'tegenrapport' van bureau Partners en Pröpper, op verzoek van het stadsbestuur van Grave, is heel kritisch over het Berenschot-onderzoek en spreekt over 'onvolledige keuzeopties' en 'geen deugdelijke onderbouwing'. Dit doet het broze vertrouwen tussen de gemeenten in het Land van Cuijk, zo bleek in Cuijk ook, geen goed.

Grave-wethouder Anja Henisch is zich van geen kwaad bewust. ,,Dit rapport moet niet gezien worden als een motie van wantrouwen. Dit bureau heeft onlangs nog onze eigen bestuurskracht onderzocht. Partners en Pröpper werden vanwege dit bestuurskrachtonderzoek door Berenschot nogal vaak aangehaald. Dan vinden wij het niet meer dan logisch om hen om een reactie te vragen of het klopt wat gezegd wordt. Zie het als een extra advies. We willen dat onze raad voldoende informatie heeft. Want we spreken toch over een onomkeerbaar te nemen besluit op 20 september.’’

SP Boxmeer.

bron: de Gelderlander.