Vragen - Afvalstoffenheffing Boxmeer

Vragen - Afvalstoffenheffing Boxmeer

Vragen raadslid dhr. W. van den Hoven betreffende afvalstoffenheffing Boxmeer

Inleiding

Boxmeerse huishoudens hebben in de afgelopen jaren teveel aan afvalstoffenheffing betaald. Daardoor is  er eind 2012 een overschot ontstaan van ongeveer €800.000,-. Dit geld mag niet voor andere zaken besteed worden dan om de kosten van afval en afval gerelateerde projecten te betalen. In september 2012 heeft de raad daarom besloten om de lasten voor de burgers te verlagen door vanaf 2013 de afvalstoffenheffing te verlagen met €10,- per aansluiting, waarbij de hoogte van de voorziening niet lager mag worden dan €250.000,-. Hierdoor zou de reserve teruglopen naar een bedrag van ca. €470.000 eind 2014.

Tijdens de begrotingsbehandeling van november 2014 was de stand eind 2014 van de reserve reiniging begroot op €733.359,01, veel hoger dus dan de geraamde 470.000,- euro. De teruggave aan de burgers heeft niet het beoogde resultaat opgeleverd namelijk dat de burgers het teveel betaalde aan afvalstoffenheffing terug krijgen en de reserve naar het benodigde bedrag van 250.000,- terug gebracht is. Sterker, er zit nu alleen maar méér geld in deze reserve als de bedoeling was. De SP heeft hier zijn bedenkingen bij en wil hierover opheldering van het college.

Vragen
1.    Graag zouden we van u de definitieve stand van de voorziening egalisatie reiniging per 1 januari 2015 vernemen?

2.    Loopt de regeling zoals afgesproken op 13 september 2012 jaarlijks door tot de beoogde stand van €250.000,- is bereikt?
a.    Zo nee, waarom niet? We zitten immers nog steeds met een overschot op deze reserve.
b.    Als deze gecontinueerd word, is het college dan voornemens de teruggave naar de burgers te verhogen aangezien de reserve niet terug loopt en de burgers dit zelf betaald hebben middels de afvalstoffenheffing?

3.    De egalisatie reserve reiniging is een bestemmingsreserve en mag alleen aan afval en afval gerelateerde projecten worden besteed. Kan het college een overzicht geven van de projecten waaraan in het verleden en nu geld van de afvalstoffenheffing en reserve wordt besteed inclusief de bij deze projecten behorende bedragen?

4.    Waarom is ondanks de 10 euro korting de afvalstoffenheffing nog altijd een kleine 25 euro hoger dan in Cuijk, een vergelijkbare gemeente die met dezelfde partijen zaken doet.