SP verzoekt college om corporatie voor huishoudelijke hulp

19 januari 2015

SP verzoekt college om corporatie voor huishoudelijke hulp

In verband met de gang van zaken omtrent het faillissement van Pantein-Vivent heeft de SP Boxmeer een brandbrief gestuurd naar het college om te kijken of er een oplossing gezocht kan worden door het opzetten van een eigen zorgcorporatie in het Land van Cuijk. De brief is hieronder te lezen.

Geacht college,

Afgelopen week is Huishoudelijke Hulp van Pantein-Vivent BV failliet gegaan. De vraag is hoe nu verder?. We hebben vernomen dat u morgen met verschillende bestuurders bijeenkomt om een oplossing te bespreken. De positie van de ontslagen medewerkers baart de SP-Boxmeer momenteel ernstige zorgen, omdat zij waarschijnlijk nogmaals een salarisverlaging moeten slikken en omdat ze waarschijnlijk een kortdurende arbeidsovereenkomst moeten accepteren. De SP-Boxmeer ziet kleinschaligheid als antwoord op de toenemende marktwerking en schaalvergroting. SP-Boxmeer verzoekt de gemeente daarom een corperatie op te richten die als doel heeft HH zorg te verlenen aan haar inwoners. Hiermee kan bespaart worden op overheadkosten, kunnen bizarre topinkomens voorkomen worden, kunnen we hulp garanderen voor al onze burgers die het behoeft en kunnen we de medewerkers een fatsoenlijk loon bieden. Tevens zien wij graag onderzocht of hiervoor een LvC brede corporatie kan ontstaan.

We realiseren ons dat momenteel eerst een noodverband zal moeten worden aangelegd, maar daarna zien wij graag het scenario uitgewerkt met een eigen corporatie.

Graag verzoeken wij u om dit voorstel de komende dagen uit te werken en bespreekbaar te maken met de verschillende partijen. Met de raadsvergadering van 29 januari a.s. wensen we graag verslag.

Hoogachtend,

Mariella van Wijnen
Namens de SP fractie Boxmeer

Reacties

Jullie bedoelen een coöperatie neem ik aan. Staat nu overal verkeerd in columns en kranten (en hierboven).
Inderdaad is door de gretigheid van organisaties als Pantein, Dichterbij, et cetera om volume te genereren, schaalvergroting doel op zich geworden en weet de linkerhand van de organisatie niet wat de rechter doet. Vandaar dat dergelijke organisatie nu in problemen komen, zijn zo wendbaar als een containerschip......
Een coöperatie is niet meteen een oplossing en al helemaal niet vanuit een overheid (hebben er nu eenmaal geen verstand van) georganiseerd. Laat organisaties zich blijvend kleinschalig en plat organiseren en hanteer dat mede als positief criterium voor gunning van diensten, dat is zinvoller.
't Is maar een advies, maar zeker voor Land van Cuijk zinvol omdat anders weer de Land van Cuijkse neiging ontstaat dat 'we het hier op onze eigen manier doen' en vaak is dat zeker niet de beste, is gebleken. Gemeentelijk op schaal Brabant Noordoost Oost opereren is voor zorg en welzijn de enige levensvatbare insteek, zodat kennis en kunde op deeldomeinen voldoende is geborgd en verdiepend wordt ingestoken. Daar heeft de klant tenslotte het meest aan op termijn.
Succes!