Op bezoek bij Emile in Den Haag

10 december 2014

Op bezoek bij Emile in Den Haag

Op vrijdag 28 november is de SP met een volle bus naar Den Haag geweest om bij Emile 'op de koffie' te gaan. We hebben een geweldige dag gehad. Emile heeft vele vragen van ons kunnen beantwoorden.

We zijn na een grondige veiligheidscontroles ontvangen met koffie en broodjes in de fractie kamer van de SP. Hier was er volop gelegenheid tot het stellen van vragen aan Emile die hij met verve kon beantwoorden en we dus weer helemaal bij zijn. Daarna hebben we even een kijkje kunnen nemen in de kamer van Emile. Waarna we in de 'Harry Potter' zaal zijn geweest oftewel officieel de handelingen kamer.

Foto: SP Boxmeer

Dit is het archief van alle vergadernotulen van de 2e Kamer die in steno opgetekend zijn en in gebonden in leer. Dit archief is gestart in 1814 sinds de democratie bestaat in ons land. Één plank is bewust leeg omdat er in de jaren 1940-1945 geen Nederlandse democratie bedreven kon worden i.v.m. De Tweede Wereldoorlog.

Achtereenvolgens zijn daarna de oude tweede kamer, en andere zalen en kamers aan bod gekomen. De schilderijen galerij van de 2e Kamervoorzitters en andere historische elementen. Als klap op de vuurpijl hebben we even mogen genieten van de blauwe zetels in de 2e Kamer en kunnen constateren dat ze een goede zit hebben. Dit onder het genot van de uitleg door Emile zelf hoe het werkt in de 2e Kamer.

We bedanken uiteraard de fractie medewerkers voor het verzorgen van de lunch, en het mogen bekijken van hun werkplek, onze excuses voor de storing :-) Na het bezoek hebben we allemaal nog even kunnen genieten van een klein stukje Den Haag. En de meest beroemde visboer.