h

Vragen - Beleidsregels Integrale schuldhulpverlening en Jaarverslag PLANgroep

6 oktober 2014

Vragen - Beleidsregels Integrale schuldhulpverlening en Jaarverslag PLANgroep

Vragen raadslid dhr. J. Koelman betreffende Beleidsregels Integrale schuldhulpverlening 2012-2016 Gemeente Boxmeer (RIS 2012-441) en Jaarverslag 2013PLANgroep, Uw partner in schuldhulpverlening (RIS 2014-436).

Inleiding

Het aantal mensen met onoplosbare schulden stijgt. Meer dan de helft van deze groep maakt gebruik van schuldhulpverlening. In vergelijking met eerdere onderzoeken is het aantal mensen met schuldproblemen gestegen. In eerder onderzoek uit 2009 waren er 788.000 tot 999.000 risicohuishoudens.In 2012 wordt dit aantal geschat op 1.125.000 tot 1.294.000. Huishoudens met kinderen en één fulltime werkende ouder vormen het grootste gedeelte van de risicohuishoudens. Staatssecretaris Klijnsma ziet, ter voorkoming van problematische schulden, voornamelijk een rol voor gemeenten. De komende tijd zal bekeken worden wat gemeenten nodig hebben om problematische schulden te kunnen signaleren.

Vragen

1. Wat is de rol van de gemeente in de schuldhulpverlening en welke acties worden er uitgevoerd door de gemeente Boxmeer?

2. Worden alleen mensen die zich aanmelden via de sociale dienst doorverwezen naar de PLANgroep?

3. Heeft de gemeente in beeld welke huishoudens in de problemen zijn door schulden die zich niet aanmelden bij de PLANgroep? Zo nee, hoe wil de gemeente die gaan signaleren in de toekomst?

4. Als er huishoudens niet in aanmerking komen voor de PLANgroep, welk beleid of advies geeft u dan aan deze groep? Wie gaat hen verder helpen?

5. Kunnen de "Beleidsregels, het integrale schuldhulpverlening 2012-2016" in het najaar van 2014 een tussenevaluatie krijgen of in de commissie besproken worden? Zo nee, waarom niet?

Inleiding

In de “Beleidsregels Integrale schuldhulpverlening 2012-2016 Gemeente Boxmeer” (RIS 2012-441) staat in artikel 9. Doorlooptijden: “Het College acht een termijn van gemiddeld drie maanden om het plan (lees PLANgroep) van aanpak op te stellen een voor alle partijen acceptabele termijn”.

Vragen

6. Hoeveel procent van de mensen die het plan van aanpak indienen vallen binnen deze termijn?

7. Wie begeleidt deze mensen in de eerste drie maanden? Als er geen begeleiding is, waarom niet? De mensen vragen immers om hulp.

8. Welke incassobureaus heeft de gemeente Boxmeer ingehuurd voor haar schulden?

9. Is u bekend dat Stalman & Rijken, een van de gerechtsdeurwaarder van de gemeente Boxmeer, geen concessies doet bij het innen van schulden en zelfs extra kosten rekent bij vorderingen op bankrekeningen en boedelbeslag welke bij de schuld worden opgeteld?

Inleiding

Het 'echte' nieuws is dat het aantal mensen met onoplosbare schulden stijgt. Schulden waarvoor de eerste zes maanden geen regeling getroffen kan worden. Bij deze mensen valt namelijk niks te halen, omdat er geen balans in inkomen en uitgaven is. Ze hebben schulden waar geen kwijtscheldingsmogelijkheid voor is en waarvoor in eerste instantie geen (verminderde) afbetalingsregeling getroffen kan worden. Dat zijn bijvoorbeeld verkeersboetes en fraudeterugbetaling, die volledig terugbetaald moeten worden. Voor andere schuldeisers heeft het dan geen zin om ook nog eens geld te claimen. Kan er dan niks gedaan worden? Deze mensen moeten toch de boodschappen betalen. Om deze mensen uitzicht te bieden, en te voorkomen dat schuldeisers overal beslag op leggen, zijn we vorig jaar begonnen hen een begeleidingstraject aan te bieden. Daarbij worden alle schuldeisers ingelicht over de situatie. Er wordt ook een begin gemaakt om de maandelijkse inkomsten en uitgaven op orde te stellen en hen om te leren gaan met geld. Er zijn steeds meer mensen met deze schulden. De 17.000 mensen die zich landelijk hebben gemeld, zijn nog maar het topje van de ijsberg. Zijn het altijd dezelfde mensen? Nee, er is geen algemeen profiel van deze mensen. Het kunnen ouders zijn die met een laag inkomen afhankelijk zijn van huur- en zorgtoeslag, maar deze toeslagen verliezen als kinderen weer bij hen komen wonen. Of het zijn oudere werknemers die wisselend wel of geen werk hebben, waardoor hun inkomen te laag wordt voor aflossingen.

Vragen

10. Is de bemensing van de PLANgroep nog voldoende voor behandeling van de aanvragen?

11. In het jaarverslag 2013 van de PLANgroep in punt 1.1 “Aanmeldingen & inzet dienstverlening” zien we een andere lay-out van de jaarplannen 2012 en 2013. Kunt u zorg dragen dat hiervoor eenzelfde lay-out wordt gekozen? Zo nee, waarom niet?

12. In de beschikkingen (1.3) lezen we 20 negatieve beschikkingen. Welke initiatieven onderneemt de sociale dienst hierin om mensen toch onder de PLANgroep te krijgen?

13. In het jaarverslag 2013 van de PLANgroep staat in punt 1.4 “Doorlooptijden & wettelijke termijnen” dat de gemiddelde duur van de besluittermijn 49 dagen is geweest in 2013. Vallen hier ook de negatieve beslissingen onder? Zijn dit werkdagen of kalenderdagen?

14. Hoeveel zaken van de PLANgroep belanden uiteindelijk onder bewindvoering?

15. Het uitvalpercentage bedraagt 7,6%. Om hoeveel personen gaat het en welke begeleiding geeft u deze mensen?

Het is belangrijk dat elke gemeente of stad zorgt voor laagdrempelige schuldhulpverlening voor mensen met (dreigende) schulden. Gemeenten krijgen verantwoordelijkheid over jeugdzorg, dus ook voor ouders en kinderen. Maar hoe kun je bijvoorbeeld opvoedingsbegeleiding geven aan ouders die stijf staan van de spanning door een tekort aan geld om huur en boodschappen te betalen? Als SP zien we graag dat alle mensen geholpen worden.

Reactie toevoegen

U bent hier