Gemeente Boxmeer helpt familie Hovsep Kachatryan

16 oktober 2014

Gemeente Boxmeer helpt familie Hovsep Kachatryan

Tijdens de extra ingelaste raadsvergadering van de gemeenteraad heeft het college toegezegd de familie van Hovsep Kachatryan te blijven steunen.

De extra vergadering was ingepland op verzoek van de SP fractie die samen met de PK een motie wilden indienen om de familie Kachatryan te blijven ondersteunen. Na een schorsing van de vergadering en een beraad van college en fractievoorzitters kwam het college met een voorstel de familie van Hovsep te blijven ondersteunen. Hoe dit in praktijk eruit zal komen te zien zal op zeer korte termijn nog uitgewerkt worden.

Hieronder vind u het betoog zoals in de vergadering gebracht door fractievoorzitter Johan Koelman:

Betoog SP-fractie 2014-10-16 raadsvergadering Hovsep

De SP Boxmeer heeft u gevraagd vanavond hier aanwezig te zijn om een humanitaire oplossing te vinden voor de situatie waarin de familie Khachatryan zich bevind.

Hovsep is een gewaardeerd collega, inwoner van Boxmeer, gezinshoofd en vader van 2 kleine kinderen.

Hovsep is in afwachting van een beslissing op zijn verblijfstatus.Tot die tijd mag hij niet meer aan het werk en heeft hij geen recht op een uitkering.

Om in zijn huis te kunnen blijven wonen hebben ze inmiddels al meubelstukken moeten verkopen. Noodgedwongen slaapt de familie nu op matrassen op de vloer. Waar het kan wordt hij gesteund door collega’s en mensen uit de buurt.

Als Gemeenteraad van Boxmeer kunnen wij helaas geen verandering aanbrengen in de status van Hovsep en zijn familie, dat is aan de minister van Veiligheid en Justitie.

Wél kunnen wij als gemeente zorgdragen voor een menselijke leefsituatie voor Hovsep en zijn familie, door hen een uitkering te verlenen voor zolang als dit noodzakelijk is.

De motie hierover heeft u allemaal ontvangen.

Naar aanleiding van de MEMO van het College over de uitkeringsrisico’s heeft de SP Boxmeer contact gehad met de landelijke SP fractie.

Het antwoord hierop is kort samengevat dat Hovsep door de koppelingswet geen recht op een bijstandsuitkering heeft wegens het ontbreken van een verblijfsstatus. Daarom stellen we ook voor om een maandelijkse uitkering (of tegemoetkoming in kosten, zo u wilt) uit de algemene middelen te betalen.

Zoals in de motie verwoord, stellen we voor om deze maandelijkse uitkering te verstekken tot in beroep op zijn verblijfstatus is beslist. En indien nodig hierover in juli 2015 in de Raad opnieuw te besluiten.

Vanuit de SP fractie hopen we oprecht dat we als Gemeenteraad hier wederom eensgezind in kunnen besluiten, net als in November 2013 toen we ook eensgezind de staatssecretaris om clementie hebben verzocht.

Laten we hier alsjeblieft geen politiek spel van maken, maar laten we als Gemeenteraad in Boxmeer hier unaniem onze steun voor de familie Khachatryan uitspreken.