SP Boxmeer gaat ook op ‘vossenjacht’

17 september 2014

SP Boxmeer gaat ook op ‘vossenjacht’

De gemeente Boxmeer heeft de jacht geopend op de vossen in de ecologische zone tussen de snelweg en de woonwijk Maasbroeksche Blokken. De aanwezige vossen zouden te veel dieren doden zodat er bijna geen andere dieren meer te vinden zoals hazen, konijnen, patrijzen, fazanten etc.
“Als inwoner van de Maasbroeksche Blokken heb ik hier nog nooit één vos gezien, wel zie ik elke dag hazen, koijnen en diverse vogels op en rond dit gebied. Ook van de buren en andere wijkbewoners
heb ik niets vernomen over vossen, laat staan over overlast die deze dieren zouden geven.” aldus SP
Raadslid Wilbur van den Hoven.

Mocht er al een groot aantal vossen aanwezig zijn in dit gebied dan zou dit alleen maar aantonen dat er voldoende voedsel voor deze dieren te vinden is. En mochten deze vossen te veel dieren doden dan hebben ze op een gegeven moment vanzelf een te kort aan voedsel waarop ze zelf zullen vertrekken of de populatie op een natuurlijke manier minder zal worden. Het afschieten van deze vossen is volgens de SP dan ook volstrekt onnodig. De natuur kan dit zelf prima regelen.

Om de gemeente toch een beetje te ‘helpen’ organiseert de SP voor kinderen tot en met 12 jaar een ludieke ‘vossenjacht’. Hopelijk kunnen we hiermee duidelijk maken dat de vossen van ons mogen blijven. Bij deze diervriendelijke ‘jacht’ worden er een aantal 'vossen' uitgezet welke door de jeugdige ‘jager’ die er één vindt gehouden mag worden.

Kinderen (tot en met 12 jaar) die samen met ons de gemeente willen laten weten dat de vos mag blijven bij de Maasbroeksche Blokken kunnen komende zondag 21 september om 10:00 uur naar het speelveldje bij het Grasklokje en de Ereprijs komen en meedoen aan deze leuke ‘jacht’ zònder slachtoffers.

Er is ook een leuke kleurplaat om te laten zien dat de vossen moeten blijven. Download deze hieronder, kleur hem en hang hem voor het raam.