SP reageert op koerswijziging Mooiland

4 april 2014

SP reageert op koerswijziging Mooiland

De SP was en is onaangenaam verrast door een  publicatie over woningcorporatie Mooiland waarin gesteld wordt dat zij een andere koers gaan varen. In betreffende publicatie is aangegeven dat Mooiland haar focus met betrekking tot sociale huurwoningen gaat verleggen naar de regio’s Nijmegen en Apeldoorn.

Nu heeft Mooiland per 1 april 2014 ook al het hele woningaanbod in de provincie Limburg, met uitzondering van alleen de gemeente Gennep, van de hand gedaan. Wij zijn dan ook bang dat, juist nu er een grote vraag is naar sociale huurwoningen, Mooiland zich ook terug gaat trekken uit onze regio en uit de gemeente Boxmeer. Dit terwijl woningcorporaties primair een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben op het gebied van sociale (huur)woningbouw.

Het is aan de inwoners van de gemeente Boxmeer niet uit te leggen dat een woningcorporatie welke haar "roots" in deze regio heeft niet meer investeert in de dringend noodzakelijke uitbreiding van de voorraad sociale huurwoningen in de regio Noordoost Brabant en wel specifiek in onze gemeente. En dan met name aan diegene die op zoek zijn naar een sociale huurwoning in onze gemeente dan wel regio.

De SP heeft daarom vragen gesteld aan het college o.a. Hoeveel sociale huurwoningen zijn er en hoevelle zijn er van Mooiland. Is het bekend dat Mooiland zich meer gaat toeleggen op de regio's Nijmegen en Apeldoorn en wat betekend dat voor Boxmeer en wat gebeurd er met het geld dat de verkoop can woningen Mooiland opbrengt, wordt dit weer in de Boxmeerse sociale huursector gestoken.

De SP wacht de antwoorden met spanning af, ondertussen zullen wij wel doorgaan met acties voor meer sociale huurwoningen in onze gemeente.