Na SP keurt nu ook rechter 'De Vilt' af

17 februari 2014

Na SP keurt nu ook rechter 'De Vilt' af

De Raad van State tikt Boxmeer op de vingers over de groepsaccommodatie De Vilt in Beugen. Wat blijkt, de Raad  van State (onze hoogste bestuursrechter) heeft recent het nieuwe bestemmingsplan voor groepsaccommodatie de Vilt in Beugen geschorst. Vorig jaar al stemde de SP samen met de voltallige oppositie tegen dit bestemmingsplan omdat een goede reden hiervoor ontbrak. De enige reden voor een nieuw bestemmingsplan was om overtredingen te legaliseren en dat was in het verleden al te vaak gebeurd op deze locatie. In onze ogen worden de regels aangepast ten gunste van de ondernemer. Door wederom te gaan legaliseren in plaats van te gaan handhaven werd het gemeentebestuur van Boxmeer ongeloofwaardig vond de SP.

Als voltallige oppositie hebben we vorig jaar al ons ongenoegen hierover naar buiten gebracht in een opiniestuk in De Gelderlander: ‘Regels gelden niet (meer) in Boxmeer’. Desalniettemin hebben LOF, CDA en VDB/LO toen toch hun zin doorgedrukt en een nieuw bestemmingsplan vastgesteld om de overtredingen te kunnen inpassen. Toen werd al gewaarschuwd dat hiervoor geen basis was en dat dit tot veel procedures zou leiden. Inmiddels is de waarschuwing realiteit geworden en heeft de gemeente al twee rechtszittingen verloren. De kosten hiervoor zijn voor de gemeente, net als de kosten voor het laten maken van het nieuwe bestemmingsplan. Naar schatting van de SP lopen de kosten al snel op naar ruwweg 20.000 euro. Geld wat beter aan andere zaken besteed had kunnen worden. Wie is hier ziende blind en horende doof?

Het wachten is nu op de laatste procedures bij de Raad van State, wordt vervolgd…