Algemene Beschouwingen SP

6 november 2013

Algemene Beschouwingen SP

Op 6 november zijn de Algemene Beschouwingen in Boxmeer. Fractievoorzitter Gerard Everink brengt daar de visie van de SP op het gemeentelijk beleid. De complete versie kunt u hieronder lezen.

Soms kom je iets tegen op internet waarvan je denkt: de spijker op zijn kop. Ik hoor het al mijn hele leven: ”Het geld is op”. Die uitspraak van mijn vader, inmiddels 7 jaar overleden, zette me aan het denken. Al sinds ik me kan herinneren, zou het geld in zijn portemonnee op zijn. Zelf is hij door hard werken arbeidsongeschikt geworden en als paria behandeld omdat hij een uitkering kreeg.

“Het geld is op; we moeten ombuigen” Het is nog steeds zo. Doodziek word ik van de voortdurende hersenspoeling. De politiek die veelal handelt zonder rekening te houden met principes, alleen met de omstandigheden, uitvergroot door de media, vertelt altijd hetzelfde verhaal: “Het geld is op”. We moeten bezuinigen, er is crisis, we vergrijzen, bla, bla, bla...

De Nederlandse economie is in vergelijking met pakweg 30 jaar geleden toch gegroeid? En flink ook. We zijn met zijn allen toch veel productiever geworden? Wat heeft de reusachtige technologische vooruitgang ons gebracht? Nederland zou een paradijs van weelde moeten zijn. Waar is al die toegevoegde waarde, al dat geld gebleven? Wie heeft de economie in handen? Wie verdeelt de welvaart?

Het spreekwoord zegt: Je hebt geld nodig om geld te maken.
En dat hebben nou eenmaal de grootaandeelhouders, de banken en de multinationals. Zij zetten de samenleving naar hun hand. Werkers, uitkeringsgerechtigden en kleine bedrijven zijn een speelbal in hun gevoelloze handen.
En nadat ze via hun winsten, rentes en bonussen de economie leeg hebben gezogen, vertellen ze ons dat de samenleving geen geld meer heeft om de sociale voorzieningen in stand te houden. Nee inderdaad, het nodige geld hebben zij op de beurzen verbrand.
Volgens hun neoliberale logica mogen de rijken in tijden van welvaart alle winsten pakken en nog rijker worden. Tot er weer een crisis intreedt en dan moet de hele samenleving bezuinigen. “Op deze manier zijn het altijd de werkers die moeten betalen en de uitkeringsgerechtigden die hun broekriem nog verder moeten aanhalen”.
Helaas laten we de inrichting van de samenleving teveel over aan het vrije spel der maatschappelijke krachten. De politiek mag opereren binnen de economische wetten van het kapitalisme.

Voorzitter, dit verhaal moet ik kwijt vanuit onze ideologie.
De SP heeft vaker uitgesproken dat zij achter de filosofie van het huidig college staat nl. dat de minder draagkrachtigen worden ontzien en er aandacht wordt besteed aan het sociaal gezicht! Den Haag draait echter aan de knoppen en de gemeenten krijgen taken toebedeeld met vaker minder budget. Hoe houden we deze filosofie concreet in stand?

Welke vertaalslag voor de bezuinigingen zien we concreet terug in de gemeente:
“De participatiemaatschappij”.
De kreet die tegenwoordig zo populair is, omdat Den Haag vindt dat de mens door de verzorgingsmaatschappij te afhankelijk werd. Er dient een beroep te worden gedaan op het probleemoplossend vermogen van onze samenleving. Het is natuurlijk niet meer of minder dan een bezuinigingsmaatregel.
Let wel: De SP is niet mordicus tegen de participatiemaatschappij maar vindt dat er een fatsoenlijk vangnet moet zijn voor degenen die buiten de boot gaan of dreigen te gaan vallen.

Participatie en WMO
De WMO wordt vaak gebruikt door mensen die vaak een opeenstapeling van problemen hebben en daardoor een geringe draagkracht. Er zijn mensen die door de bomen het bos niet meer zien en vaak ook niet meer onder woorden kunnen brengen waarmee ze nu het best geholpen zouden zijn. Door hun omstandigheden wordt hun mate van participatie nadelig beïnvloedt. Dit botst en de kans is groot dat er geen of onvoldoende ondersteuning komt aangezien deze burger niet in staat is helder weer te geven welke ondersteuning hij nodig heeft. Hierdoor raakt deze burger buiten beeld en de gemeente ziet niet dat zijn beleid faalt, alleen maar dat de kosten meevallen.

De filosofie van de kanteling is gelegen in de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Vanwege deze verplichte morele druk loopt de solidariteitsgedachte gevaar.

De gemeente Boxmeer en Sint Anthonis gaan een pilot huishoudelijke hulp uitvoeren.
Mensen krijgen nu hulp bij het huishouden voor een aantal uren per week. De klant gaat  met de dienstverlener een persoonlijk ondersteuningsplan met vaste afspraken maken. Dat gaat niet meer om het aantal uren hulp, maar om het versterken van zelfredzaamheid. Het ondersteuningsplan is gebaseerd op wat de klant en zijn/haar omgeving zelf kan en de (maatwerk)ondersteuning die daarnaast aanvullend nodig is.
Voorzitter, dit is een duidelijke vorm van afbouw van uren. Welke instantie indiceert en hoe wordt omgegaan met indiceringen? Als het gaat om zelfredzaamheid dan maakt de dienstverlener zichzelf overbodig. De SP denkt dat niemand zijn eigen brood uit de mond stoot, dus waarom deze dienstverlener wel?
We kennen allemaal het verhaal van Sensire. In hoeverre heeft de gemeente aanbestedingsverplichtingen om arbeidsvoorwaardelijke zaken te respecteren? Kan het zijn dat instanties die diensten verlenen zoals o.a. Pantein Thuiszorg werknemers moeten ontslaan en daarna (een gedeelte) in dienst nemen tegen een lagere beloning?

Participatie en ouderen
De ouderen van nu zijn hoger opgeleid, zelfbewuster, zelfredzaam en hebben meer te besteden dan de vorige generaties. De overheid verwacht veel van deze actieve ouderen en wil graag gebruik maken van hun ervaring en kennis
Daarnaast zijn er ouderen die het moeilijk hebben. De gemeente moet aandacht hebben voor de ouderen en zoeken naar wegen om te voorkomen dat men in een sociaal isolement raakt. Men moet zich gesteund voelen door de gemeente.

Participatie en armoede.
Het speerpunt van het kabinet is om armoede onder gezinnen met kinderen tegen te gaan. Het kabinet wil de bestaande samenwerking tussen gemeenten en private partijen, zoals Stichting Leergeld, Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds, stimuleren.
Het college heeft laten weten dat in 2013 € 15000 voor de gemeente Boxmeer beschikbaar komt. De aankomende jaren wordt het bedrag verhoogd. De gelden zijn bestemd voor mensen met een inkomen tot 110% van het sociaal minimum. Dit is inclusief uitvoeringskosten.
Wethouder, de vraag is hoeveel er van de € 15000 daadwerkelijk overblijft voor de doelgroep na aftrek van de uitvoeringskosten?

De SP vindt armoedebestrijding erg belangrijk. Mensen met lage inkomens hebben zeker in deze tijd van de voortdurende economische crisis, behoefte aan zekerheid. Nu is de kloof tussen arm en rijk in de afgelopen jaren flink gegroeid en zal deze met het huidige kabinetsbeleid ook nog blijven groeien. De koopkracht voor de meest kwetsbare mensen in onze samenleving gaat omlaag en het verdwijnen van belastingvoordelen voor specifieke zorgkosten en het verdwijnen van de compensatie eigen risico voor mensen met lage inkomens kosten deze groep veel geld. Mede door deze maatregelen wordt de groep mensen die onder de armoedegrens leeft steeds maar groter.

Op dit moment leeft  maar liefst circa 9% van de Nederlanders op of onder het minimum. Ook de groep werkenden die onder de armoedegrens leven is gegroeid en zelfs 1 op de 9 kinderen groeit op in armoede! Kinderombudsman Marc Dullaert presenteerde jongstleden september de Kinderrechtenmonitor 2013 en de conclusie hiervan was dat kinderen de rekening van de crisis betalen.
De SP vindt dat de gemeente met name voor deze doelgroep volop moet inzetten om te voorkomen dat kinderen opgroeien in armoede.

De SP dient een motie in om niet geoormerkte overheidsgelden bedoeld voor armoedebestrijding te oormerken en in zijn geheel in te zetten voor projecten ten bate van armoedebestrijding.
Tevens verzoekt de SP het college om niet te gaan bezuinigen op armoedebestrijding. MOTIE - Extra gelden armoedebestrijding

Momenteel bestaan er verschillende regelingen voor inkomensondersteuning die vaak ook een verschillende systematiek kennen. Het kabinet gaat de huidige toeslagen vereenvoudigen door de invoering van de huishoudentoeslag. In de huishoudentoeslag worden de huidige zorgtoeslag, het kindgebonden budget, de huurtoeslag en een ouderencomponent geïntegreerd tot één toeslag per huishouden.

De SP is, net als de VNG, bezorgd dat vooral de groep alleenstaande ouders in de bijstand in de problemen komt door de opeenstapeling van maatregelen: én een verlaging van de uitkering én wijzigingen in de zorgtoeslag, kinderbijslag en het kindgebonden budget, het afschaffen van de tegemoetkoming Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg), compensatie eigen risico en aftrek specifieke zorgkosten, de wijzigingen in de AWBZ, Wmo en Jeugdzorg. Bovendien kennen de WWB en Toeslagenwet andere definities van bijvoorbeeld de alleenstaande ouder. Omdat veel via de Belastingdienst loopt en deze het recht op toeslagen achteraf vaststelt, kunnen tussentijdse wijzigingen in de situatie of verkeerde aanvragen leiden tot onverwachte schulden.
Heeft de wethouder over deze mogelijke problematiek nagedacht?

En voorzitter, of het nog niet genoeg is: Het normbedrag van de WWB wordt verlaagd naarmate in een huishouden meer inwonende volwassenen aanwezig zijn. De aard van het inkomen van de inwonenden speelt hierbij geen rol. Elke extra meerderjarige persoon in de woning betekent een verlaging van de uitkering.
Heeft de wethouder over deze mogelijke problematiek nagedacht?

Voorzitter, de SP vindt door al deze versoberingen het vangnet voor de minder draagkrachtigen minder wordt.

En het lijkt een repeterende jaarlijkse vraag; we blijven ermee komen:
De SP vraagt de raadsleden om solidariteit te tonen met de minder draagkrachtigen om 20% van hun raadswedde in te leveren voor armoedebestrijding. Dit brengt +/- €45000 op!
MOTIE – Inleveren raadsgelden

Participatie en werkgelegenheid
Het kabinet past de wet Werk en Bijstand, vooruitlopend op de invoering van de Participatiewet, aan per 1 juli 2014. Het kabinet geeft uitkeringsgerechtigden scherpere verplichtingen om op zoek te gaan naar een baan. Daarnaast wordt de plicht tot tegenprestatie voor de uitkering ingevoerd.

Het is de SP een doorn in het oog dat mensen met behoud van uitkering te werk worden gesteld, en dus onder het minimumloon. Zo wordt eerlijk werk van vakkrachten weggeconcurreerd en ontstaat een nieuwe klasse van werkende armen. Landelijk doet een groot deel dit langer dan 2 jaar zonder uitzicht op een vaste baan. Daar moeten wij in Boxmeer niet naar toe. Wij zien ook in het verplicht stellen van vrijwilligerswerk grote problemen, concurrentie, waar houdt werk op en begint “verplicht vrijwilligerswerk”; hoe wordt de begeleiding georganiseerd?

De SP zal deze ontwikkeling met argusogen gaan volgen. Conform de WWB bepaalt het college aan de hand van de individuele omstandigheden en de beschikbare aangeboden maatschappelijk nuttige werkzaamheden, de aard, de duur en de omvang van de tegenprestatie. Een van de belangrijke criteria vindt de SP dat het werk mag niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt en geen re-integratie-instrument mag zijn. Ook mag vrijwilligerswerk en mantelzorg niet onder de tegenprestatie vallen. De tegenprestatie moet zeker het minimumloon opbrengen.
Voorzitter, de SP gaat ervan uit dat het college de criteria met de raad gaat bespreken.

De verschillende invoerdata van de WWB-aanpassingen en de Participatiewet kan tot een zeer grote belasting van gemeenten leiden. Gemeenten moeten in korte tijd twee maal hun ICT-systemen, werkprocessen en communicatie met de burger aanpassen en de uitvoering trainen en scholen op de nieuwe situatie.
Hoe gaat de gemeente Boxmeer hiermee om als we al horen dat er geen uren vrijgemaakt kunnen worden voor een evaluatie van de waarderingssubsidie?

Participatie in relatie tot natuur, milieu en duurzaamheid
Mensen leven niet alleen samen met andere mensen, maar ook met de natuur. Respect voor alles wat leeft is een zaak van beschaving én gezond verstand. Ongebreidelde groei van de productie en de consumptiemaatschappij leidt tot onaanvaardbare aantasting van natuur en milieu. Het algemeen belang gaat daarbij voor op het individueel belang.

Het Rijk werkt met het programma Van Afval Naar Grondstof in 2014 waarin het ontstaan van afval en emissies wordt voorkomen. De staatssecretaris wil werken aan een toename van de recycling van huishoudelijk afval.
Afvalrecycling is ook een manier van duurzaamheid welke goed door de gemeente ondersteund kan worden. De gemeente Boxmeer is al redelijk bezig met afvalscheiding. De SP vindt dat dit nog verder doorgevoerd kan worden. Zo vallen drankkartons nog steeds onder restaval terwijl deze compleet gerecycled kunnen worden. Recycling van drankkartons levert zo’n 30% reductie van milieubelasting op ten opzichte van vuilverbranding. Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken, KIDV, is vanaf mei gestart met een pilot van inzameling van drankkartons bij 36 gemeenten in Nederland. Ook onze buurgemeente Gennep doet hier aan mee en de resultaten zijn tot u toe erg positief.
De SP dient dan ook een motie in om de inzameling van drankkartons in de gemeente Boxmeer te onderzoeken.
MOTIE - Inzameling drankkartons

Intensieve veehouderij heeft als resultaat grotere belasting voor het milieu en kleine boeren zijn genoodzaakt te stoppen. De SP is dan ook voorstander van de door de provincie ingevoerde tijdelijke bouwstop voor alle veehouderijen. Veehouders moeten meer rekening houden met dierenwelzijn, stankoverlast en de uitstoot van schadelijke stoffen. De buurt dient betrokken te worden bij uitbreidingsplannen zodat het maatschappelijk draagvlak voor het economische draagvlak gaat. Veehouderijen die met hun plannen aan alle nieuwe regels voldoen en voldoende draagvlak hebben moeten uiteraard hun plannen kunnen realiseren.
De gemeente is verantwoordelijk voor het milieutoezicht in de agrarische sector. De controles dienen ten alle tijden uitgevoerd te worden en waar nodig zal handhaving moeten plaatsvinden.

Het openbaar groen is van groot belang, voor de leefbaarheid en voor de gezondheid van de burgers. Gemeenten bezuinigen in deze tijden al snel op aanleg en onderhoud van openbaar groen. De SP wil dat het openbaar groen in Boxmeer niet minder wordt en goed onderhouden blijft.

Onkruidbestrijding met glyfosfaathoudende bestrijdingsmiddelen zoals RoundUp is volgens de SP, en vele anderen met ons, niet meer van deze tijd. Uit vragen aan het college is naar boven gekomen dat Boxmeer nog steeds met RoundUp spuit en pas stopt als het wettelijk niet meer mag. Dit terwijl er toch voldoende alternatieven zijn, denk aan borstelen, wegbranden of heet water. Het feit dat RoundUp slecht is voor de volksgezondheid en ons oppervlakte en dus drinkwater, legt dit college naast zich neer. De SP vindt dat het gebruik van RoundUp zo spoedig mogelijk moet stoppen en dat er niet gewacht moet worden op het landelijke verbod per 1 januari 2018. We zullen hiervoor dan ook met een motie komen.
MOTIE – Milieuvriendelijke onkruidbestrijding

Duurzaamheid ligt in eerste instantie bij de overheid en de producenten. De consumenten moet de mogelijkheid geboden worden om hun leven zo duurzaam mogelijk in te richten. Er moet zoveel mogelijk ingezet worden op alternatieve vormen van energie en het terugdringen van de CO² uitstoot.
De SP is blij dat de meerderheid van de raad het eens is en dat het boren naar schaliegas in de gemeente afgewezen wordt. Ook is de SP tevreden met de plannen van de gemeente gebruik te maken van zonne-energie en elektrische en/of hybride vervoersmiddelen.
Ook vragen we aandacht voor duurzaam inkopen, mede hierdoor kunnen we het milieu verbeteren.

De SP is verheugd dat de laatste ecologische verbindingszônes in 2014 gereed komen. Hulde, er is hier veel energie ingestoken.
Het Maasheggengebied is een natuurgebied met grote waarde voor onze gemeente. Uit oogpunt van o.a. natuur en toerisme vindt de SP dat dit stuk cultureel natuurgebied in de oorspronkelijke staat moet blijven.

Participatie en decentralisaties
Gemeenten krijgen er in 2015 drie grote taken bij in het sociaal domein: jeugd, zorg en werk. Tegelijkertijd moeten gemeenten het sociaal domein omvormen naar een stelsel van ondersteuning en activering. Zo'n grote operatie vraagt om vertrouwen, ruimte en duidelijke spelregels tussen de overheidslagen.
Omdat er nog veel onduidelijkheden zijn is het moeilijk hierop te anticiperen.

Participatie en Volkshuisvesting
USP Marketing Consultancy BV heeft in 2012 onder huurders en eventuele kopers een onderzoek gehouden in opdracht van Mooiland. In dit Rapport USP staan conclusies en aanbevelingen.

Worden deze conclusies en aanbevelingen meegenomen in het nieuwe volkshuisvestingplan?  In hoeverre verhouden deze zich tot de regionale woonvisie Land
Wij vernemen dat  het laatste bestuurlijke overleg met Mooiland op 16 oktober 2012 heeft plaats gevonden. Op 11 april 2013 heeft een periodiek ambtelijk overleg plaatsgevonden.
Hoe kunt u als gemeente Boxmeer dan druk uitoefenen op de woningbouw?
De woningmarkt is op slot, jongeren blijven langer bij hun ouders, jonge gezinnen wonen bij hun ouders?  Ziet u dit als probleem en zo ja wat gaat u ondernemen?

Participatie over de gemeentegrenzen heen.
Samenwerking in het Land van Cuijk en daar buiten is niet vreemd. Boxmeer werkt op diverse terreinen samen. Landelijke oprispingen over verplicht samengaan en integreren doen de gemoederen in beweging brengen en niet tot bedaren brengen. De SP vindt samenwerken goed en een herindeling met Sint Anthonis nog niet aan de orde. Burgers vragen niet om herindelingen. Burgers willen een gemeente met een goede dienstverlening. Bij een herindeling dient de burger nauw in dit proces betrokken te worden. Hiervoor vindt de SP de 5 landelijke criteria voor herindeling erg belangrijk (draagvlak, interne samenhang / dorps- en kernenbeleid; bestuurskracht; evenwichtige regionale verhoudingen; duurzaamheid) Vooral het eerste punt is voor de SP van groot belang. De SP zal alleen mee kunnen gaan als er een referendum uitgeschreven wordt waarbij de overgrote meerderheid van de burgers zich uitspreekt voor een herindeling.

Participatie en subsidie.
Subsidieverstrekking is bij uitstek een instrument om participatie te bewerkstelligen.  Waarderingssubsidie is bedoeld voor het uitvoeren van activiteiten die het  gemeentebestuur voor haar inwoners belangrijk vindt. Helaas zijn er grote verschillen in de subsidiebedragen. Er is van eenduidigheid geen sprake en dit leidt tot rechtsongelijkheid.
Voorzitter , de SP dringt bij de wethouder aan om met een plan van aanpak te komen tot een evaluatie en te komen tot het opstellen van een duidelijk beleidsplan.

Participatie en sport.
De SP is blij dat de sportvoorziening Hoogkoor blijft bestaan en wacht vol spanning de verdere ontwikkelingen af. De SP zal kritisch blijven t.a.v. het plan, de exploitatie en de continuïteit .

Participatie en de weg kwijt
De SP wil graag dat de burgers de weg niet kwijt raken. We zijn blij dat de verbindingsweg niet door gaat. Daarom is het goed om zo weinig mogelijk verkeer dat er niet thuis hoort door het centrum van Boxmeer te leiden. Boxmeer kent de noordelijke toegangsweg via de A77. We roepen het college op om bij Rijkswaterstaat aan te dringen voor duidelijke bewegwijzering naar Boxmeer-Noord en naar het Maasziekenhuis naast de verwijzing naar Health Campus en Sterckwijck. Dit zal het verkeer door het centrum aanzienlijk ontlasten.
MOTIE – Bewegwijzering A73/A77

Voorzitter, afsluitend Het is een turbulente tijd waar de landelijke overheid veel van gemeentes verwacht. Een landelijke overheid die gemeentes voorziet van nieuwe uitdagingen. De maatschappij wordt complexer en daardoor zijn er veel deelbelangen. Hoe kom je tot een afgewogen algemeen belang? Beargumenteerde en consistente besluiten zijn belangrijk voor de burger. Voor hen doen we het! En de SP vindt dat het college in de beperkte samenstelling zijn werkzaamheden goed uitvoert ook al zijn we het inhoudelijk niet altijd met elkaar eens.

Reacties

waar ik moeite mee heb is dat de kleine ondernemer of ZZper buiten de boot valt als hij