College maalt niet om schadelijke onkruidverdelging

26 oktober 2013

College maalt niet om schadelijke onkruidverdelging

De SP Boxmeer dient bij de begrotingsbehandeling op 6 november een motie in waarin het de gemeenteraad vraagt het college op te dragen om per direct te stoppen met het glyfosaathoudende onkruidbestrijdingsmiddel RoudUp. Wachten op het landelijk verbod op 1 januari 2018 duurt de SP te lang.

Fractievoorzitter Gerard Everink: “Er zijn voldoende milieuvriendelijke alternatieven voorhanden, zoals borstelen, schoffelen, branden of behandelen met heet water. Hierdoor is het gebruik van RoundUp niet meer nodig. Duurzaamheid en niet alleen maar financiën moet bij het college hoger in het vaandel staan.”

Speelplaatsen
Glyfosaat zorgt voor verontreiniging van drinkwater en is hoogstwaarschijnlijk kankerverwekkend. Uit recent onderzoek blijkt dat ongeveer 44 procent van de Europeanen glyfosaat in het lichaam heeft. Everink: “In Nederland ligt dit percentage zelfs hoger. De gemeente gaat door met het spuiten, ook op plekken waar kinderen spelen. De SP vindt dit niet verantwoord en vindt dat de gezondheidsrisico’s te groot zijn om RoundUp te blijven gebruiken.”

Uit de beantwoording van SP-vragen door burgemeester en wethouders ‘blijkt dat het college blijkbaar weinig geeft om de gezondheid van mens en dier, want Boxmeer blijft het onkruidverdelgingsmiddel gewoon gebruiken’, aldus de SP-voorman, ‘vandaar dat we nu de gemeenteraad om een dwingende uitspraak vragen’.