SP Boxmeer tegen schaliegaswinning

23 september 2013

SP Boxmeer tegen schaliegaswinning

SP BoxmeerDe SP afdeling uit Boxmeer is tegen de proefboringen en de winning van schaliegas. Hiermee is de SP samen met vier andere oppositiepartijen (PK, Nieuw Boxmeer, Fractie Klaassen en Vivat) solidair met de gemeente Boxtel.
De oppositiepartijen komen tijdens de raadsvergadering van 10 oktober dan ook met een motie.

De motie spreekt zich uit: tegen (proef)boringen naar en winning van schaliegas in zijn algemeenheid en in de regio, in het bijzonder op het grondgebied van de
gemeente Boxmeer en verklaart de gemeente Boxmeer 'Schaliegasvrij'. Daarnaast roept het de Provincie Noord Brabant op al het mogelijke te doen om (proef)boringen en winning van schaliegas provinciebreed te voorkomen.

Het college wordt verzocht het initiatief van Boxtel te steunen en samen met de andere schaliegasvrije gemeenten in Noord Brabant en Nederland het kabinet een duidelijk geluid te laten horen tegen het boren naar schaliegas. Ook vragen de vijf oppositiepartijen het college al het mogelijke te doen dan wel na te laten waardoor (proef)boringen naar schaliegas worden verhinderd dan wel vertraagd en deze motie kenbaar te maken aan de Tweede Kamer, de verantwoordelijke minister, de Provincie Noord Brabant en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.