SP heeft moeite met legalisatietraject De Vilt

14 april 2013

SP heeft moeite met legalisatietraject De Vilt

De ViltIn de commissievergadering van 11 april 2013 heeft de SP geageerd tegen het voornemen van het college om een gewijzigd bestemmingsplan aan de raad voor te leggen. Het gaat om de groepsaccommodatie de Vilt in Beugen. Hierover heeft de SP al eerder vragen gesteld.

De gemeente heeft bij De Vilt altijd gezegd te gaan handhaven bij illegale activiteiten die in strijd zijn met het bestemmingsplan. De buurtbewoners willen dat de gemeente blijft handhaven. Zij zijn daarvoor door de rechter in het gelijk gesteld. De eigenaren hebben een last onder dwangsom ontvangen. De gemeente
heeft deze niet geïnd. De bezwarencommissie Boxmeer heeft geconcludeerd dat de gemeente moet handhaven. Echter de commissie gaf ook aan dat er mogelijk sprake is van gewekt vertrouwen, d.w.z. dat er toezeggingen zijn gedaan aan de ondernemer zodat een bestemmingsplanwijziging mogelijk aan de orde kan zijn.

Eerdere toezeggingen worden door de ambtenaren ontkend; de jurist van de gemeente omschrijft het besluit van de gemeente als volgt:

• De conclusie is dat er geen sprake kan zijn van gewekte verwachtingen.
  • Een ter zake beslissingsbevoegd orgaan kan toezeggingen doen en dat is hier niet het geval.
  • De Vilt is niet anders gewend dan dat elke overtreding uiteindelijk een legale titel heeft verkregen.
  • Het college heeft zich altijd meer dan schappelijk jegens de Vilt opgesteld.
  • De volgende illegale activiteiten zijn al ooit gelegaliseerd: tentoonstellingsruimte, overkapping, reclamebord, 265 m2 onrechtmatig in gebruik genomen gemeentegrond, vergroting van het bouwblok voor het dierenverblijf.
  • Legalisatie zal tot precedentwerking leiden.
  • Het valt niet meer uit te leggen aan de verzoekers tot handhaving.
  • Iedere juridische basis om niet te gaan handhaven ontbreekt.
  • Uitblijven van handhavend optreden maakt ieder optreden in de toekomst van uw college ongeloofwaardig.

Pittige uitspraken gedaan door de jurist van de gemeente. Desondanks dendert het college en de coalitiepartijen door en gaan illegale activiteiten
legaliseren.

De SP hanteert het principe dan verordeningen en bestemmingsplannen de regels zijn, de lokale wetten, die de raad opstelt, en waarbinnen het college dient te besturen. Dit is het kader. Dit hebben we in democratisch Nederland bepaald. Bovendien zijn er bezwaar- en beroepsmogelijkheden.

De burger moet erop kunnen vertrouwen dat gemaakte afspraken en democratisch genomen besluiten gerespecteerd worden. Hij moet er vanuit kunnen gaan dat deze nageleefd worden. Het gaat om geloofwaardigheid, vertrouwen en betrouwbaarheid hebben in het bestuur. De burger moet weten waar hij aan toe is en kunnen vertrouwen dat gemaakte afspraken nagekomen worden. De SP vraagt zich af of deze belangrijke kenmerken van de gemeente door de burger herkend worden.

VRAGEN SP OVER PARKEERPLAATSEN GROEPSACCOMODATIE DE VILT