SP houdt enquête WMO

25 februari 2013

SP houdt enquête WMO

WMODe gezamenlijke SP afdelingen uit de regio Noord Oost Brabant hebben een WMO enquête gemaakt. Hiermee wil de SP informatie krijgen van mensen die gebruik maken van de WMO. De SP wil inventariseren wat de gevolgen van de voorgenomen kanteling zijn of worden voor mensen die deze zorg nodig hebben.

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
Sinds 2007 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de WMO. De WMO heeft als doel om mensen zo lang mogelijk zelfstandig te laten meedoen. Mensen kunnen ondersteuning aanvragen voor hulp, in de vorm van voorzieningen en hulp bij huishouden waardoor het mogelijk is om thuis te kunnen blijven wonen met de benodigde zorg.

De komende periode gaat er veel veranderen in de WMO wetgeving. Er gaat gewerkt worden volgens de methodiek van de Kanteling, kort vertaald betekent dit “eigen verantwoordelijkheid, en op eigen kracht”. Mensen zullen meer zelf moeten doen, mantelzorgers krijgen meer taken, er komen hogere bijdragen voor individuele voorzieningen.

De SP wil graag helder krijgen welke concrete problemen er nu zijn. De onderzoeksresultaten willen we gebruiken in de discussie over de gevolgen van de WMO maatregelen. Er zullen binnen een paar maanden keuzes gemaakt moeten worden in de diverse gemeenten over de WMO. Als SP hopen we zoveel mogelijk informatie te krijgen van de mensen over de gevolgen van de WMO wetgeving. We hopen daarom dat veel mensen de enquête in gaan vullen. De enquête kan ingevuld worden op www.WMO-NOBrabant.sp.nl of kan hier worden gedownload.

Bijlage: Enquete WMO