Algemene Beschouwingen SP - Begroting 2013

9 november 2012

Algemene Beschouwingen SP - Begroting 2013

SP BoxmeerAfgelopen woensdag waren de algemene beschouwingen en de behandeling van de begroting voor 2013 aan de orde in de gemeenteraad. Na een lange dag van algemene beschouwingen en debatteren werd de begroting uiteindelijk unaniem goedgekeurd. Wie de algemene beschouwingen van de SP nog wil nalezen kan hier verder lezen.

Voorzitter

Deze raadsperiode sinds de verkiezingen 2010 is enigszins turbulent verlopen; in ieder geval door de breuk van de SP met de coalitie.

Vindt de SP dat het collegebeleid kommer en kwel is Voorzitter, nee zeker niet. Als we kijken naar het huidige coalitieprogramma is +/- 95% van de tekst en uitwerkingen / uitvoer hieraan gelijk.

Waar het aan gelegen heeft is een principieel punt van de SP nl het werken voor een uitkering in een reguliere functie.

De SP vindt werk het beste wapen tegen armoede. Werk genereert inkomen, respect, participatie en zelfstandigheid. Door vergaande flexibilisering van arbeid en gebruik van ‘work first’-concepten, wordt werk aan de onderkant van de arbeidsmarkt steeds minder lonend. Zie de nu controversieel gestelde Wet Werk naar Vermogen. Deze plannen leiden niet tot een inkomensverbetering en werken zeer demotiverend. Zeker in een rijk land als Nederland is het onacceptabel dat het aantal werkende armen groeit. Daarom vindt de SP dat werk - en met name duurzaam werk – ook eerlijk moet lonen. Werk tegen elke prijs, wijst de SP af.

Terug naar de coalitie. Wat gebeurd is gebeurd en daar is genoeg over gezegd. De SP zet een streep onder het gebeurde en zal zich op de toekomst richten.

Voorzitter, in de aanbiedingsnota wordt over diverse crises gerept. Daarnaast heeft de gemeente voldoende kracht om zaken naar zijn hand te zetten; vandaar de titel: Toekomst maken.
Er hebben vrij forse ingrepen plaats gevonden met grote consequenties voor o.a. bibliotheek en Meander. Daarnaast staan vrijwel alle verenigingen en instituten op de nullijn of minder.

De SP vindt dat het gemeentebestuur zich in dit kader van zijn goede kant moet laten zien. Hulde voor het college dat zij met 3 wethouders verder gaan: een bezuiniging sinds 2008 met 1.2 fte.
De SP vraagt de gemeenteraad een initiatief van de SP te ondersteunen als gebaar van solidariteit naar onze minst draagkrachtige inwoners in deze bezuinigingstijd. De SP zal de gemeenteraad vragen om 20% van de raadsgelden in te leveren en dat bedrag van €45000 aan te wenden voor armoedebestrijding.

AMENDEMENT

Programma 1 : Onderwijs en jeugd.
De LEA-gelden worden administratief herschikt.
1. Blijven door deze herschikking gelden voor combinatiefunctionarissen en schoolmaatschappelijk werk geoormerkt?
2. De SP verneemt graag de stand van zaken t.a.v. de peuterspeelzalen.

De SP heeft zich ingespannen dat The Unit een acceptabel alternatief wordt voor de Box. De SP constateert dat er tijdens de vakantie niet op daguren gerepeteerd kan worden en The Unit per maand +/- 46 uur geopend is. Het uurtarief voor een jeugdwerker is +/- € 70,- zegge +/- €3200 /maand.
3. Vindt het college een gemiddelde opening van 10,5 uur per week en eenmaal in de maand 4 uur extra voldoende voor de Boxmeerse jeugd?
4. Wat vindt het college van het bedrag van +/- €3200 in relatie tot de activiteiten?
5. Wat vindt het college van een reductie van het aantal ingehuurde uren jeugd- en jongerenwerker en daarnaast het in deeltijd aanstellen van een beheerder?

MOTIE

Kunst en cultuur. Het doet de SP deugd dat de werkgroep kunstadvisering in 2013 nog gesubsidieerd wordt.
6. Wordt deze commissie nieuw leven ingeblazen?

Bibliotheek
De afgelopen periode lezen we tegenstrijdige krantenberichten over de bieb Vierlingsbeek / Overloon: eerst is er sprake van een tekort en vervolgens een bericht dat het goed gaat. In een recent overleg met de wethouder gaf de bieb aan het financieel te kunnen ‘uitzingen’ tot medio 2013 en ‘men’ zoekt naar mogelijkheden voor subsidieverstrekking.
7. Is er een tekort of gaat het goed met de bieb in Vierlingsbeek en Overloon?
8. Gaat het goed dan proficiat vrijwilligers. Is er een probleem: gaat het college daar iets aan doen?

Accommodaties.
Voorzitter hieronder volgt een opsomming van een aantal huidige of toekomstige accommodatieontwikkelingen die de SP met elkaar in verband wil brengen.

Reeds in 2006 (of eerder) is door toenmalig wethouder Roemer een intentieverklaring opgesteld met Elzendaal, ROC en het huidige Metameer, voorheen scholengemeenschap Stevensbeek, te komen tot een multifunctionele sportaccommodatie. Het ROC heeft naderhand te kennen gegeven niet mee te willen doen.

De gemeente doneert jaarlijks een instandhoudingsbijdrage aan ESG, al geruime tijd opererend onder de naam Optisport, locatie het Hoogkoor, nl €172.600 in 2013.

In het investeringsprogramma 2013 zijn de verbouwing binnensportaccommodatie Warandahal opgenomen en een oplossing accommodatieproblematiek turnhal “De Meere”

De SP heeft aan het college de volgende vragen:
9. Is de intentieverklaring veranderd t.a.v. de opzet voor een Multi Functionele Sportaccommodatie? Zo ja, wat dan?
10. Blijft de geplande investering van €3.2 miljoen overeind voor deze accommodatie?
11. Bij het Hoogkoor is discussie ontstaan over het verdwijnen van de kegelbaan. Heeft het bestuur van Optisport met u overleg gehad over een mogelijk financieel probleem om de locatie het Hoogkoor in de lucht te houden tot einddatum privatisering?
12. Heeft het college verenigingen of gebruikers van het Hoogkoor gesproken die bezorgd zijn om het voortbestaan van hun huidige faciliteiten in het Hoogkoor?
13. Heeft het college of de wethouder signalen opgevangen of concrete vragen ontvangen over het sluiten van het zwembad voor einddatum privatiseringsovereenkomst?
14. Is het college voornemens de Meere te laten ver-/inhuizen naar/bij de Warandahal?

In het Hoogkoor gymmen PRO, de Bakelgeertschool, de Bonckert en het ROC.

De SP vangt de volgende signalen op:
De sporthal wordt in 2-en gedeeld waardoor sprake is van de nodige geluidsoverlast.
Een ondercapaciteit van gymmaterialen en –toestellen. Bovendien zijn die materialen en toestellen slecht onderhouden.
De reistijd naar het Hoogkoor wordt berekend per klas op +/- 40 lesuren.

15. Is het college op de hoogte van deze signalen?
16. Zo ja, is er naar alternatieven dan wel oplossingen gezocht?

Programma 2: Sociale zaken.

Wmo.
De eigen bijdrage voor de Wmo voor huishoudelijke verzorging levert een structureel
voordeel op van € 107.370 (2e berap).
17. Kan het college aangeven hoe dit veroorzaakt wordt?
18. Is er sprake van een verhoging of aanpassing van de eigen bijdragen?
19. Zijn de burgers met een inkomen < 115% van het bijstandsniveau gevrijwaard van een verhoging van de eigen bijdrage?

De landelijke politiek hevelt steeds meer AWBZ-verantwoordelijkheden over naar de gemeenten. De burger wordt geconfronteerd met o.a. hogere eigen bijdrage, hoger eigen risico ziektekosten, voorzieningen die niet meer vergoed worden, steeds meer medicijnen die patiënten zelf moeten betalen, hogere energielasten, btw verhoging enz De SP vraagt daar waar de gemeente invloed heeft op indicatiestelling hiermee ruimhartig om te gaan.
20. Wordt bij de intake bij of huisbezoek door een Wmo-consulent doorgevraagd over mogelijke onbenutte rechten?

In het voorjaar zijn twee initiatiefwetten van de SP aangenomen die de thuiszorg verbeteren. Het aanbesteden van huishoudelijke verzorging is niet langer verplicht en gemeenten moeten een basistarief hanteren. De kwaliteit van zorg blijft behouden en thuiszorgmedewerkers verdienen een fatsoenlijk salaris. Het nieuwe kabinet kondigt echter aan dat de huishoudelijke verzorging per 2015 verdwijnt.
21. Kunt u schetsen welk scenario dit teweeg brengt voor de burger die deze zorg behoeft en daarvoor geïndiceerd is en voor de organisaties die deze zorg aanbieden?

Werk en activering.

Op de gemeentelijke website zegt de wethouder: ‘de afdeling sociale zaken heeft de bedrijfsvoering prima op orde en werkt resultaatgericht, waardoor we een goede uitstroom naar de arbeidsmarkt hebben. Vandaar dat we in aanmerking komen voor de MAU-uitkering’ Dit is een compliment waard.
22. De SP wil graag goed geïnformeerd worden over re-integratietrajecten en de borging van re-integratie naar reguliere werkzaamheden. Graag ontvangen wij van het college structureel rapportages hierover.
23. De re-integratie van bijstandsgerechtigden en de werkwijze rond WSW wordt door de SP als complex ervaren. De SP vraagt het college hierover een informatiebijeenkomst met de gemeenteraad te beleggen. Graag reactie.

Minimabeleid
Op Maaltijdvoorziening wordt €10000 bezuinigd. De maaltijdvoorziening is ondergebracht in de bijzondere bijstand.
24. Blijven de in de folder ‘Ken uw Rechten’ gehanteerde criteria van kracht zoals de ‘vrijlating vermogen in eigen huis’ en ‘vrijlating particuliere oudedagvoorziening 65+’
25. Hoe denkt het college dit bedrag te bezuinigen?

Programma 4.

Ruimte en economie.
Er is sprake van een regionale afstemming t.a.v. acquisitie bedrijventerreinen. Boxmeer wil via allerlei media bedrijven interesseren voor haar bedrijventerreinen.
26. Kan het college aangeven welke opties op Sterckwijck zijn voor grondaankoop?

Hoewel er veelvuldig vragen over Hansa worden gesteld wil de SP graag horen wat de stand van zaken is t.a.v. de verkoop van gronden aan Hansa. De SP weet dat wij als raad te maken hebben met een optimistische wethouder, maar…
27. In hoeverre is het nog geloofwaardig dat het Hansa-project doorgaat?
28. Is het wachten op de langste adem tot een van de partijen zegt: we stoppen?

Woningbouw.
De gemeenten in het Land van Cuijk hebben de verhuiswensen van hun inwoners in kaart gebracht. Mooiland Maasland doet onderzoek welk soort woningen en op welke plek het best aansluiten bij de verhuiswensen.
29. Graag ontvangen wij uitsluitsel over het resultaat van deze enquêtes.
30. Wordt aan de hand van deze uitkomsten het volkshuisvestingsplan van 2010 bijgesteld?

Tijdens de raad van 22 september 2011 heeft de SP, samen met het CDA, LOF en Nieuw Boxmeer, een amendement ingebracht over de appartementen Steenstraat Noord om huurkoop mogelijk te maken.
31. Hoeveel appartementen zijn er inmiddels verkocht?
32. Voor hoeveel van de verkochte appartementen wordt er van de huurkoopconstructie gebruik gemaakt?
33. Wat is de geplande opleveringsdatum?
34. Volgens het milieujaarverslag 2011 is t.a.v. duurzaam bouwen als ambitie gesteld een minimale GPR score van 7. Wordt dit gehaald?

Catherinaklooster.
In Sambeek wordt het Catherinaklooster verkocht. De wethouder geeft aan dat in januari 2013 de koopovereenkomst gesloten kan worden. Een mooi initiatief waarbij de SP hoopt dat het geen Hansa 2 traject wordt.

Milieu
De SP vindt onkruidbestrijding of liever ongewenst groen-bestrijding op een chemische manier (Roundup) niet meer van deze tijd; ook al valt dit onder de noemer Duurzaam Onkruid Beheer (DOB). DOB geeft aan dat de afspoeling van het middel naar het oppervlaktewater tegengaan moet worden. Dit zegt al genoeg over de schadelijkheid van het middel Roundup.

De landelijke politiek heeft het middel Roundup nog niet verboden maar ex-staatssecretaris Atsma heeft aangegeven dat gemeenten ruim voor het einde van de overgangstermijn (tot 2018) de stap naar niet-chemisch onkruidbeheer op verhardingen zouden moeten realiseren.
De SP vindt dat de gemeente zijn verantwoordelijkheid moet nemen en moet anticiperen op deze onwenselijke situatie.
35. Kan het college in grote lijnen aangeven op welke plekken en in welke hoeveelheden Roundup in de gemeente gebruikt wordt? Wordt het middel op speelplaatsen / schoolpleinen gebruikt?
36. De SP zal een motie indienen met het verzoek het middel Roundup vanaf 2014 niet meer te gebruiken.

MOTIE.

In Boxmeer stoppen agrariërs soms met hun bedrijven.
37. Blijven gestopte bedrijven hun vergunning en odeur-units houden? Kan dit ten nadele werken voor de naaste omgeving bij bv. bouwactiviteiten?

Samenwerking Boxmeer- St Anthonis Land van Cuijk.
De landelijke politiek zet druk op herindelingen. Het naderende kabinet wil gemeentes van 100.000 inwoners, dus groter dan het Land van Cuijk. Een dergelijke herindeling heeft grote gevolgen heeft voor de bestuurlijke en democratische toekomst van onze gemeente. De SP vindt dat er draagvlak moet zijn onder inwoners om een herindeling tot een succes te maken en vindt dat gemeentelijke herindeling enkel plaats zal vinden na een referendum.

MOTIE.

Programma 11. Handhaving
38. Voorzitter, de SP verneemt graag van het college of in de gemeente wordt gecontroleerd op brandveiligheid bij feesten en niet alleen vooraf, maar ook tijdens de feesten of activiteiten.
39. Zo nee, dan vraagt de SP het college dit minimaal steekproefsgewijs te doen. Graag uw reactie en ook van de overige raadsfracties vernemen wij graag hun standpunt.

Arcadis, de vroegere Nederlandse Heide Maatschappij heeft onderzoek gedaan naar o.a. controles op luchtwassers. De commissie Van Doorn wil meer handhaving op de veehouderij. In 2012 wordt onderzocht in hoeverre gemeenten en de provincie samen kunnen optrekken in het toezicht op de veehouderij.
Gemeenten zijn op grond van de WABO verantwoordelijk voor het milieutoezicht in de agrarische sector.
40. Hoe heeft de gemeente de handhaving en controles in de agrarische sector en met name op luchtwassers geregeld?
41. Heeft de gemeente afspraken gemaakt met de provincie in het toezicht op de veehouderij?

Dank voor uw aandacht!