45 duizend euro raadsgeld naar armoedebestrijding

2 november 2012

45 duizend euro raadsgeld naar armoedebestrijding

Begroting 2013Door een bepaald percentage van zijn raadsgeld in te leveren kan de gemeenteraad van Boxmeer volgens de raadsfractie van de SP Boxmeer zijn betrokkenheid met de burgers tonen. De inwoners van Boxmeer worden immers op directe en indirecte wijze worden getroffen door de lokale bezuinigingen en de financiële gevolgen van de crisis.

Tijdens de begrotingsbehandeling aanstaande donderdag komt de SP van Boxmeer dan ook met een wijzigingsverzoek (amendement) om de raadsgelden met twintig procent te verlagen. “De raad heeft in de afgelopen jaren bezuinigd en zal ook in de (nabije) toekomst moeten bezuinigen’, zo geeft SP-fractievoorzitter Gerard Everink aan.

Betrokkenheid tonen
“In feite kan de raad tot een bepaalde hoogte beslissen over uitkeringen en eigen bijdragen, ofwel de portemonnee van de zwakkeren in de samenleving.”
De raad kan daarnaast volgens de SP-voorman tot een bepaalde hoogte ook beslissen over zijn eigen vergoeding, ofwel zijn eigen portemonnee. Everink: "In de loop der jaren heeft het college al flink bezuinigd door van de formatieplaatsen van 4.2 aan wethouders in 2007 terug te gaan naar 3.0 formatieplaatsen nu. De gemeenteraad van Boxmeer kan nu zijn betrokkenheid met de inwoners tonen door zelf ook wat in te leveren ten gunste van de begroting.”

Meer armoedebestrijding
De SP wil met het vrijkomende geld de armoedebestrijding opvoeren in de huidige crisistijd. Everink: “De wettelijk maximale vergoeding voor de werkzaamheden voor raadsleden bedraagt ruim 889 euro per maand. Wij zullen bij amendement voorstellen om die maandelijkse vergoeding met 178 euro te verlagen, ofwel twintig procent. Op jaarbasis levert dat 45 duizend euro op. Dit is een leuk solidariteitsbedrag dat de raad trots aan het potje armoedebestrijding kan doneren”, zo besluit Everink.