Boxmeer de grootste SP gemeente van Nederland

17 september 2012

Boxmeer de grootste SP gemeente van Nederland

NU SPMet de verkiezingen van afgelopen woensdag 12 september is Boxmeer de grootste SP gemeente van Nederland geworden. Bijna 32% van alle kiezers in Boxmeer stemde SP. Het “Roemer-effect” straalde ook af op de gemeenten rondom Boxmeer, in de andere gemeenten van het Land van Cuijk (Sint Anthonis, Cuijk, Grave en Mill & Sint Hubert) werd ook massaal op Emile gestemd. In de 5 gemeenten van het Land van Cuijk stemden een kwart van alle mensen op de SP. Een fantastische score, waar we alle stemmers in Boxmeer en het hele Land van Cuijk ontzettend voor willen bedanken: Bedankt voor jullie steun en vertrouwen.

Ben je geïnteresseerd in een korte analyse van de stemverdeling in Boxmeer en het hele Land van Cuijk, lees dan verder.

In de eerste figuur (hieronder) zijn de 10 gemeenten te zien waar de SP relatief de meeste stemmen haalde. Na Boxmeer is dat Gennep, St. Anthonis, Cuijk en Mill & St. Hubert.

Percentages SP Stemmers
Figuur 1. Weergegeven zijn de 10 gemeenten waar de SP relatief de meeste stemmen haalde. (Bron: http://verkiezingen.volkskrant.nl/uitslag/resultaten.html)

De tweede figuur (hieronder) laat de stemverdeling in Boxmeer zelf zien, en laat ook de verschuivingen zien ten opzichte van 2010. Zoals te zien, is en blijft de SP in Boxmeer veruit de grootste partij met ruim 30% van alle stemmen. Echter de interessante verschuivingen zijn te zien bij de andere partijen. Zo hebben de PvdA en de VVD beide een forse winst geboekt van 50% ten opzichte van 2010. Dit is vooral ten koste gegaan van het CDA en de PVV, die respectievelijk 37% en 40% van haar stemmers kwijt raakte ten opzichte van 2010.
Samengevat blijft de SP de grootste partij in Boxmeer, gevolgd door de VVD en de PvdA. Het CDA is zijn tweede plek kwijt geraakt en zakt naar de 4e plaats.

SP in Boxmeer 2010 en 2012
Figuur 2. Weergegeven zijn de relatieve stemverdelingen (in procenten) van de zeven grootste partijen in Boxmeer. De licht gekleurde balken laten het relatieve aantal stemmers in 2010 zien en meteen rechts ernaast in de donkere balken het relatieve aantal stemmers in 2012. (Bron: SP-Boxmeer)

De derde figuur (hieronder) laat de stemverdeling in de 5 gemeenten van het Land van Cuijk (LvC) zien met de verkiezingen van 12 september 2012. Zoals te zien is de VVD de grootste partij in het LvC, op korte afstand gevolgd door de SP. Als derde partij volgt de PvdA, en ook hier zakt het CDA naar de 4e plaats.

SP in het Land van Cuijk 2012
Figuur 3. Weergegeven zijn de relatieve stemverdelingen van de zeven grootste partijen in het Land van Cuijk, na afloop van de verkiezingen van 12 september 2012. De SP heeft een kwart van alle stemmen gehaald en eindigt net achter de VVD die de grootste partij in het LvC is. (Bron: SP-Boxmeer)

Als laatste, wat gaat er nu gebeuren met de vorming van een nieuw kabinet?
De SP heeft al laten weten de vorming van een VVD met PvdA kabinet 'een zinloze exercitie' te vinden. Roemer zei hierover: 'Partijen die zo ver uit elkaar staan moeten dan zoveel water bij de wijn doen dat je niet meer waar kunt maken wat je voor verkiezingen beloofde.' Hij wil daarom een onderzoek naar een centrum-links kabinet van PvdA, SP, CDA en D66. Roemer zei dat vrijdag na een gesprek met Henk Kamp, die als verkenner voor de kabinetsformatie is aangesteld.
(zie: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3316417/2012/09/14/SP-formatie-VVD-en-PvdA-zinloze-exercitie.dhtml)

Als allerlaatste voor degene die de landelijke uitslag vergeten zijn van 12 september, hieronder nogmaals de zetelverdeling:

Zetelverdeling 2012
Figuur 4. De landelijke zetelverdeling van 2012 ten opzichte van de zetels uit 2010. (Bron: http://verkiezingen.volkskrant.nl/uitslag/resultaten.html)