Hoe zat het ook al weer met Europa?

11 juni 2012

Hoe zat het ook al weer met Europa?

EuropaOp vrijdag 8 juni was er een discussieavond over de invloed van Europa op Nederland en de Nederlandse gemeenten. Als sprekers waren Dennis de Jong, SP Europarlementariër, Paulus Jansen, SP Tweede Kamerlid en Winfried Bosters, fractievoorzitter van de SP Boxmeer te gast. Dit was voor mij, Daan Verwaaij, de eerste keer dat ik een informatie- en discussieavond bezocht.

Over het algemeen was er scherpe kritiek over de huidige situatie in Europa. Het gelobby van belanghebbenden, het ontbreken van vetorecht voor kleine landen bij het ESM akkoord, de banken en de verschillende economieën werden door Dennis de Jong als grote problemen benoemd.

Paulus Jansen wees vooral op de invloed van Europa, wat betreft regelgeving qua huisvesting en milieu. De nadruk lag hier op het ontbreken van duidelijke regelgeving, slechte regels en het dwarsliggen van verschillende landen. Aan het eind kon Winfried Bosters concluderen dat de SP het duidelijk niet eens is met het huidige Europa, waarvan de invloed tot in de gemeente zelf te voelen is. Naderhand was er ruimte voor vragen en discussie.

Sprekers Discussie-avond Europa

Het was een mooie avond die mij, naast argumenten tegen het huidige Europa, vooral voorzien heeft van argumenten voor een gereguleerd Europa waarin men zich niet laat leiden door enkel liberaal-economisch beleid.

Daan Verwaaij, SP lid afdeling Boxmeer