Uitstel voor de Meander

8 maart 2012

Uitstel voor de Meander

De MeanderOnlangs hebben 6 gemeenten laten weten om de subsidieregeling voor Kunstencentrum De Meander te willen stopzetten. Tijdens de afgelopen raads-vergadering heeft de SP Boxmeer zich hard gemaakt om de Meander tot 1 november 2012 uitstel te geven om een goed plan neer te leggen voor een subsidievrije relatie. Tot ons genoegen is dit plan aangenomen door de gemeenteraad.

Kunstencentrum De Meander verzorgt kunst- en cultuur-onderwijs in onze gemeente. In de jaren 90 is er een stichting gevormd om muzieklessen te laten verzorgen. Dit zou op de duur goedkoper zijn dan als de gemeenten dit zou organiseren. Helaas is goedkoop is het duurkoop gebleken, omdat de organisatie te veel geld in overhead kosten stak. Zonder dat er een muzieknoot gespeeld werd bleek de gemeente Boxmeer al zo`n 450.000 euro kwijt te zijn.

Het bestuur is inmiddels afgetreden en onder druk van de gemeenten hebben er nieuwe gesprekken plaats gevonden met een de nieuwe (interim) directeur en hij krijgt tot 1 november 2012 de kans om een subsidievrije relatie op papier te zetten. Dit betekent dat er een kans blijft bestaan dat de gemeente Boxmeer tot 1 januari 2017 de muzieklessen blijft subsidiëren. Hiervoor zal de Meander wel af moeten zien van de bestaande compensatieregeling zodat het een win-win situatie wordt.

Vooralsnog gaan de muzieklessen gelukkig gewoon door. De Meander blijft in het Cultureel Centrum de Weijer, de muziekdocenten blijven in dienst en de leerlingen kunnen hun hobby nu blijven uitoefenen.