SP Boxmeer wil opheldering sluiting GGZ kliniek

9 januari 2012

SP Boxmeer wil opheldering sluiting GGZ kliniek

Naar aanleiding van de voorgenomen sluiting van de GGZ kliniek en het geen doorgang vinden van de toegezegde nieuwbouw op industrieterrein Sterckwijck heeft de SP Boxmeer vragen gesteld aan het college. Hiernaast heeft SP tweede kamerlid Henk van Gerven GGZ in samenwerking met de SP Boxmeer, ook vragen gesteld aan de minister van Volksgezondheid.

Door het sluiten van de kliniek in Boxmeer kunnen de patiënten uit de omgeving Boxmeer niet meer in de eigen regio terecht. Door de landelijke bezuinigingen op de GGZ van 600 miljoen Euro zullen zij noodgedwongen uit moeten wijken naar de klinieken in Helmond of Oss. Daarnaast dienen de patiënten nu ook een eigen bijdrage van 200 Euro per jaar te gaan betalen, wat voor velen een extra last is. Als gevolg van de sluiting verliezen 47 medewerkers (26 fte) hun baan. Met hen wordt nu gekeken of zij intern dan wel extern herplaatst kunnen worden.

De SP fractie van Boxmeer spreekt haar bezorgdheid uit en wil onder andere van het college horen of de klinische voorziening verlies lijdt en wat het college gedaan heeft om sluiting te voorkomen. Daarnaast wil de SP weten wat er gaat gebeuren met de patiënten die nu behandeld worden en wat de vooruitzichten zijn voor de 47 medewerkers van de kliniek. SP tweede kamerlid Henk van Gerven heeft Minister Schippers om een reactie op de sluiting gevraagd, en of de minister het rechtvaardig vindt om ondanks de bezuinigingen op de GGZ, die negatieve gevolgen hebben voor patiënten, vast te houden aan het innen van eigen bijdragen.