Crematorium in een woonwijk? Nee toch?!

9 december 2011

Crematorium in een woonwijk? Nee toch?!

In de wijk Hollesteeg in Boxmeer is de Werkgroep Nee Crematorium Nee, met steun van de wijkraad Boxmeer Noord, nog steeds bezig met het organiseren van het maatschappelijk verzet tegen de komst van een crematorium in hun woonwijk. De aktie Nee Crematorium NeeCrematorium van de werkgroep begon in september van dit jaar, toen bekend werd dat begrafenis ondernemer Schrijen vergevorderde plannen had voor realisatie van een crematorium in deze wijk. Edmond van Neerven, wijkbewoner en burgerraadslid van de SP legt uit wat de bezwaren zijn van de omwonenden over de mogelijke komst van een crematorium in de wijk Hollesteeg.

“Op een gegeven moment wordt een woonwijk geconfronteerd met de mogelijke vestiging van een crematorium in hun wijk”, vertelt Van Neerven. “Een dertigtal huizen staat binnen een straal van 100 meter van de plek waar het crematorium moet komen en er zijn nog meer huizen gepland aan de overkant van de straat.” Het is al langer bekend dat veel omwonenden niet gelukkig zijn met de mogelijke komst van het crematorium, daar is maar weinig mee gedaan. De plannen liggen nog steeds op tafel en de besprekingen met de gemeente gaan gewoon door. Dat vind ik vreemd.
Uitbreidingen in het verleden, stuitten ook op verzet. Toch kreeg de ondernemer steeds groen licht om door te gaan.

Uitslag SP enquête: Geen crematorium in woonwijk.
In februari van dit jaar heeft de SP nog een enquête gehouden in de wijk, daarin werd de mensen gevraagd om hun mening over de mogelijke komst van een crematorium in de woonwijk. Bijna driekwart van de mensen gaf aan tegen de komst van een crematorium in hun woonwijk te zijn.
Van Neerven: “Veel mensen willen niet dat er een crematorium in de achtertuin komt te staan, ze vinden het een onprettig idee om iedere dag weer geconfronteerd te worden met de dood.”
Gelukkig ervaren we veel steun in ons verzet van de wijkraad Boxmeer Noord en de SP.
De gemeente geeft aan de bouw van een crematorium in de wijk zuiver technisch mogelijk zou kunnen. Maar daar gaat het ons in principe niet om, de mensen willen gewoon geen crematorium in hun wijk. Om een klein crematorium efficiënt te beheren zijn gemiddeld drie crematies per dag nodig. Dat schrikt de mensen af. Daarom komen ze nu zo massaal in aktie.

Aktie en mouwen opstropen.
Als SP burgerraadslid en wijkbewoner ben ik nauw betrokken bij dit gebeuren. Het liefst zou ik vandaag al een oplossing hebben voor dit probleem, maar helaas. Ik kan me goed voorstellen dat mensen soms moedeloos worden van sommige processen, omdat niet altijd duidelijk is wat er nu precies aan de hand is. Zelf ben ik wel trots op acties van de SP in de Hollesteeg. Ook al zijn we een collegepartij, we blijven naar de mensen toe gaan. De eigenschappen van de SP die me aanspreken zijn; luisteren naar wat er leeft in de wijken, praktisch denken, actie voeren en doelgericht werken. Kortom mouwen opstropen!