Zilveren SP-speld voor Theo Weenink. Everink, Roemer ook gefêteerd

13 september 2010

Zilveren SP-speld voor Theo Weenink. Everink, Roemer ook gefêteerd

BOXMEER - Zowel oud-wethouder Gerard Everink (sinds april) als landelijk partijleider Emile Roemer zijn op zondag 12 september tijdens een afdelingsreceptie van de 35-jarige SP-afdeling Boxmeer gefêteerd. De grootste verrassing was de zilveren speld van de landelijke SP voor good-old Theo Weenink.v.l.n.r. de Boxmeerse SP-feestvarkens op een rij: Gerard Everink (Rode Bok), Theo Weenink (zilveren SP-speld) en Emile Roemer; de laatste vanwege zijn enorme prestatie bij de laatste Kamerverkiezingen.

Net als enkele jaren geleden al Roemer, kreeg ook Gerard Everink uit handen van afdelingsvoorzitter Ria Crützen de (‘lokale SP') Rode Bok uitgereikt voor zijn jarenlange inzet, waarvan de laatste vier als wethouder. Roemer op zijn beurt werd intern in de schijnwerpers gezet (als lokale coryfee) vanwege zijn enorme prestatie als kersverse lijsttrekker en partijleider van de SP bij de Kamerverkiezingen in juni van dit jaar.
De schijnwerpers voor beide Sambekenaren stonden opgesteld op de ‘oude werkplek’ van Roemer, namelijk basisschool De Peppels in Boxmeer. De afdelingsvoorzitter kenschetste oud-wethouder Everink als volgt: “Voor jou geldt bij uitstek het motto: niet lullen maar doen. Gerard, je bent een man uit één stuk, een man van formaat, en dan heb ik het niet alleen over jouw brede postuur, maar ook over de kracht waarmee je onrechtvaardige zaken aanpakt. De beuk erin voor een sociaal Boxmeer!”

‘Boxmeerse school’
Voor oud-lokaal boegbeeld en -wethouder Roemer sprak voorzitter Crützen onder meer over de duidelijk in hem herkenbare ‘Boxmeerse school’. Immers,
Roemer is geen spat veranderd en wil ook landelijk 200 procent voor het allerhoogste gaan. Crützen complimenteerde hem met de volgende woorden: “Soms zet jij je zelfs voor meer dan 200 procent in, en toch blijf jij jezelf. En is dat eigenlijk ook niet de manier hoe we hier in onze SP-afdeling met elkaar omgaan? De wijze waarop jij in zo korte tijd de SP toch maar weer terug op de kaart gezet hebt, petje diep af!”

Theo Weenink
Na 35 jaar SP-werk werd door het landelijk partijbestuur van de SP de zilveren SP-peld toegekend aan Theo Weenink uit Boxmeer. Weenink is niet alleen al zeer lang raadslid voor de SP Boxmeer (ruim 12 jaar), hij was ook de oprichter van de afdeling Boxmeer in 1975 toen hij van Nijmegen naar Boxmeer verhuisde.
Niemand minder dan landelijk bestuurder, landelijk politiek leider, maar bovenal politieke maat en vriend Emile Roemer was degene die Theo Weenink de zilveren speld opspeldde. Weenink krijgt de speld vanwege zijn lange staat van dienst en enorme inzet (vooral op straat) voor de SP op tal van terreinen en in diverse functies. De oprichter van de Boxmeerse SP was zichtbaar verrast, vereerd en vooral zeer ingenomen met deze landelijke blijk van waardering vanuit de SP. Overigens, de hele afdeling was verrast door Roemer’s uitreking van de speld, die hij tot het laatst geheim had gehouden.