SP wil opheldering over jongerencentrum De Box

28 september 2010

SP wil opheldering over jongerencentrum De Box

BOXMEER – De SP Boxmeer maakt zich ernstige zorgen over De Box en vreest zelfs voor het voortbestaan van dit Boxmeerse jongerencentrum. Boxmeer vervult op veel terreinen een centrumfunctie voor de gemeente en de regio. Datzelfde dient te gelden voor De Box voor wat betreft de jeugd en jongeren, zo meent de SP. Zelfs extra ondersteuning vanuit de welzijnsorganisatie Radius de afgelopen jaren heeft geen, of in ieder geval veel te weinig effect gehad.

De SP stelt het college daarom een aantal vragen naar de huidige stand van zaken en vooral ook naar de toekomst van De Box. Immers, zo’n twee jaar geleden hebben jongeren op verzoek van de gemeente een project ‘Pimp de Box’ (een opknapbeurt) ontwikkeld, waarvan weinig is te merken. Behalve het bestuur is ook de beheerder verdwenen. De muziekactiviteiten van stichting VOLT zijn uit De Box verdwenen en ook de door Radius ingezette jongerenwerkers hebben onvoldoende zichtbaar resultaat opgeleverd.

Toekomst
Om de situatie van De Box op te helderen heeft de SP-fractie daarom het college een aantal vragen gesteld. Zo wil de SP weten hoe het zit met het bestuur én met het beheer van De Box. Wat is de situatie sinds het vertrek van de muziekactiviteiten van VOLT en hoe zit het sindsdien met de subsidie van De Box?
Verder wil de SP weten wat de rol van Radius op dit moment is en of die rol dezelfde blijft, gezien de magere resultaten. Tenslotte - zeker niet het minst belangrijk - gaan de plannen om De Box op te knappen nog door? Als dat niet zo is, wat zijn dan de nieuwe plannen en in hoeverre is een verhuizing naar een andere locatie van het jongerencentrum een serieuze optie en waar dan?