'Trots dat kiezer SP hier stabiel houdt'

5 maart 2010

'Trots dat kiezer SP hier stabiel houdt'

BOXMEER - Ondanks de nipte teruggang van 6 naar 4 zetels (net geen vijfde restzetel) is SP-lijsttrekker Bert Moeskops als opvolger van Emile Roemer trots op de kiezers in de gemeente Boxmeer."
.

"De kiezer heeft de SP hier - tegen de landelijke trend in - stabiel hebben gehouden. Dat is ook terecht want de SP heeft hier acht jaar lang goed bestuurd." Moeskops geeft aan dat zijn partij ook niet is afgestraft. "Simpelweg omdat er niets viel af te straffen. Bovendien, in de hoofdkern Boxmeer zijn we de grootste gebleven en in mijn woonplaats Vierlingsbeek is de SP de grootste geworden. Voor mij een persoonlijk compliment."

SP-lijsttrekker Bert Moeskops
Moeskops vervolgt zijn analye: "We zijn de Roemer-bonus kwijtgeraakt en nog net iets meer dan dat. Daar houd je rekening mee, maar dat je dan ook nog net de vijfde zetel als restzetel kwijtraakt aan het CDA (6 zetels), dat doet wel even pijn. Een 5-5-verdeling had ons meer recht gedaan. Vier jaar geleden lagen wij 1300 stemmen voor op het CDA, dat op zijn beurt nu 'slechts' 600 stemmen meer heeft dan de SP. Met de aangesloten dorpslijst Burger Belangen (900 stemmen) is het CDA ook 'maar' 100 stemmen gegroeid. Maar het is niet anders, we gaan nu gewoon weer door met ons werk."
Zowel de lijsttrekker van het CDA als die van de SP behaalden beiden 1500 voorkeurstemmen en zijn daarmee wel in balans met elkaar.

Landelijk
Zoals reeds vermeld is de SP Boxmeer tegen de landelijke trend in stabiel gebleven. De 21 procent stemmen in de gemeente Boxmeer zouden landelijk vertaald de SP 31 zetels in de Tweede Kamer opleveren. In de hoofdkern Boxmeer blijft de SP met 31 procent de grootste partij; omgerekend 46 Kamerzetels. "Daar zouden onze vrienden in den Haag straks bij de Kamerverkiezingen in juni voor tekenen", aldus Moeskops.

Onderhandelingen
Hij zegt vol vertrouwen de coalitiebesprekingen met het CDA tegemoet te zien. "We hebben acht jaar lang goed samengwerkt met het CDA, dat het stokje van grootste partij nu van ons heeft overgenomen. Wij verwachten eenzelfde respectvolle en gelijkwaardige behandeling, zoals zij die ook steeds van ons hebben gehad. Wij schuiven niet met hangende pootjes aan voor een paar toegeworpen kruimels. De SP wil zich voldoende kunnen herkennen in een coalitieakkoord en/of collegeprogramma. Laat dat helder zijn."

Klik hier om naar de link van de uitslag en grafiek op de website van de gemeente Boxmeer te gaan.