SP: Pensioen op 65 jaar houden!

2 december 2009

SP: Pensioen op 65 jaar houden!

Veel handtekeningen maken actie “65 blijft 65” tot succes.

Boxmeer – Op zaterdag 28 november heeft de SP de actie “65 blijft 65” gehouden in het centrum van Boxmeer. Tijdens de actie werden er handtekeningen verzameld en werd er informatie verstrekt over de gevolgen van het voornemen van het kabinet om de AOW-leeftijd (pensioenleeftijd) te verhogen van 65 naar 67 jaar. Een van de gevolgen is dat deze maatregel vooral de mensen aan de onderkant van de samenleving treft en de mensen die op latere leeftijd werkeloos raken. Gelukkig zien heel veel mensen in dat deze regeling onnodig en onzinnig is, gezien de vele handtekeningen die we in korte tijd verzameld hebben.In nog geen drie uur tijd hebben, tussen de regenbuien door, bijna 500 mensen hun handtekening gezet omdat ze niet willen dat dit kabinet de regeling doorvoert.

Ondanks het regenachtige herfstweer kwamen de SP’ers van de afdeling Boxmeer in actie in het winkelcentrum van Boxmeer tegen het voornemen van het kabinet om de pensioenleeftijd te verhogen van 65 naar 67 jaar. Landelijk wordt daarom de actie “65 blijft 65” gevoerd om duidelijk te maken dat er deze maatregel ongewenst is. Tijdens de actie liepen er ook twee echte senioren rond, verkleed als Abraham en Sara, beide met rollator. Ondanks hun hoge leeftijd haalden de oudjes toch nog veel handtekeningen binnen. Alles bij elkaar zijn er op één middag 483 handtekeningen gezet door het winkelende voorbijgangers.
Dit geeft nogmaals aan dat ook in Boxmeer een groot deel van de bevolking niet achter de plannen van de regering staat. De handtekeningen worden gebruikt om de landelijke actie, die gericht is tegen de verhoging van de AOW-leeftijd, kracht bij zetten. Als mensen na hun 65e door willen werken dan moeten mensen dat voor zichzelf, op basis van vrijwilligheid, kunnen bepalen. De noodzaak om deze bezuiniging door te voeren is nog steeds niet aangetoond. Daarnaast kan bezuinigen ook op een manier die de sociale zekerheid niet nóg verder afbreekt.
Naast de SP voert ook de vakbond FNV actie tegen deze maatregel.