Enquête Overloon: geen hoogbouw, Schaartven vrij, meer huur- en starterwoningen

24 november 2009

Enquête Overloon: geen hoogbouw, Schaartven vrij, meer huur- en starterwoningen

OVERLOON - Geen hoogbouw in het centrum, het Schaartven moet vrij toegankelijk blijven, meer toerisme in en om Overloon mag en om jongeren in Overloon te houden moeten er meer huur- en starterwoningen worden gebouwd. Met dit resultaat ligt de vorige maand door de SP in Overloon gehouden enquête grotendeels in lijn met de SP-mening over deze onderwerpen.

“Grotendeels”, zo laat fractievoorzitter Winfried Bosters weten, “omdat de SP Boxmeer vreest voor een ongebreidelde groei van het toerisme, die kan ten koste gaan van de leefbaarheid van het dorp. Natuurlijk is Overloon dé toeristische parel, maar volgens de SP liggen er bijvoorbeeld ook mooie mogelijkheden aan of nabij de Maas ter hoogte van de dorpen Oeffelt en Beugen.”

Om de enquête representatief te noemen gaat net iets te ver, zo laat Bosters weten, “maar met een reactie van ruim 20 procent van de zevenhonderd enquêtes krijg je toch een heel aardig beeld, hoe de Overloners over deze zaken denken.” Van de 136 mensen die gereageerd hebben, vindt 56% dat jongeren het meest gebaat zijn bij een mix van betaalbare huur- en starterwoningen. 28 procent van de mensen vindt dat het bouwvizier alleen op starterwoningen moet worden gericht van plusminus 170 duizend euro vrij op naam.
Met 65 procent vindt tweederde van de mensen dat het Schaartven vrij en gratis toegankelijk Schaartven moet blijven. Eenderde vindt dat entree een optie is, maar dat dan wel de kwaliteit van de hele voorziening moet verbeteren.

Nieuwbouw centrum
Ook 65 procent en dus weer tweederde vindt dat er in het centrum van Overloon geen appartementencomplexen moeten komen, maar alleen nieuwbouw die qua hoogte aansluit bij de bestaande bouw. Van ruim een kwart van de mensen mag er best nieuwbouw komen in het centrum, maar in ieder geval niet meer dan drie woonlagen.
Meer dan de helft (53%) vindt dat er meer toeristische ontwikkelingen mogen plaatsvinden in en om Overloon, terwijl eenderde het op dit moment wel genoeg vindt.
Gemiddeld genomen gaf een kleine zeven procent van de mensen aan ‘geen mening’ te hebben. Bosters: “Dat geeft aan hoe betrokken de mensen zijn bij hun dorp. Goed dus.”
De enquête in Overloon maakt onderdeel van de dorpentoer van de SP, die op dit moment wordt afgesloten in de wijken van Boxmeer. De volledige uitslag van de enquête staat op de website van de SP Boxmeer: www.boxmeer.sp.nl