‘Bij bezuinigingen, juist nú, de zwaksten extra ontzien’

4 november 2009

‘Bij bezuinigingen, juist nú, de zwaksten extra ontzien’

In 2010 sluit de begroting van de gemeente Boxmeer nog met een klein positief resultaat. Met het college van b en constateert de SP bij deze begrotingbehandeling dat door het ‘doorschuiven’ van bezuinigingen naar de gemeenten in 2011 voor dat jaar structureel fors bezuinigd moet woden om in 2011 en volgende jaren een sluitende meerjarenbegroting te krijgen. Fractievoorzitter Winfried Bosters laat echter namens het SP-deel in de coalitie duidelijk weten dat de ‘gemeentelijke bezuinigingen’ niet de zwaksten burgers mag treffen. “De SP verwacht een ruime bezuinigingsvoorzet van het college, zodat er straks voor de nieuwe raad een brede basis aan keuzes ligt. Voor ons staat één ding voorop: onze burgers moeten het uitgangspunt zijn en vooral de minder draagkrachtigen moeten we juist extra ontzien.”

In haar algemene beschouwingen op de begroting 2010 benadrukt de SP vooral de navolgende zaken: bijna het hele coalitieprogramma is uitgevoerd; een compliment waard. De wijkaccommodatie voor Boxmeer Noord De Driewiek moet - zoals beloofd - komend jaar verder worden uitgebouwd. Drukke kruisingen moeten veiliger en ‘ouderenproof’ worden gemaakt, bijvoorbeeld de kruising Spoorstraat-Rembrandt van Rijnstraat. Er moet serieus worden overwogen om extra een of meer woningcorporaties in Boxmeer toe te laten om de komende vier jaar sneller de achterstand aan betaalbare huurwoningen in te halen; de huidige corporaties slagen onvoldoende in deze taak. De klantvriendelijkheid van de gemeentelijke organisatie moet minimaal driejaarlijks onderzocht en zonodig verbeterd worden.