h

Kruising Spoorstraat onveilig

7 oktober 2009

Kruising Spoorstraat onveilig

Boxmeer :Voor voetgangers is andere verkeersregeling dringend nodig.De verkeerslichten voor voetgangers bij de kruising Rembrandt van Rijnstraat / Spoorstraat zijn onveilig voor voetgangers.

Dat constateert de SP naar aanleiding van klachten die de partij bereikt hebben. Volgens de SP raadslid Hilly van Neerven ontstaan er gevaarlijke situaties waar voetgangers en fietsers vaak last van hebben.
Voor de voetgangers ontstaan er gevaarlijke situaties omdat de voetgangerslichten bijna tegelijkertijd met de verkeerlichten voor auto’s op groen springen. ” Het afslaande autoverkeer moet eigenlijk voorrang verlenen aan de overstekende voetgangers, maar dit gebeurt lang niet altijd, helaas.” Aldus Hilly “ soms moeten overstekende voetgangers zo ongeveer opzij springen voor een automobilist die niet in de gaten heeft dat er mensen aan het aan het oversteken zijn.”
Zo zijn er nog een aantal zaken te noemen die volgens de SP verbeterd moeten worden. Dit is samengevat in een aantal waarnemingen en aanbevelingen.

Enkele waarnemingen tijdens een onderzoek van de SP Boxmeer:

1. Het voergangerslicht gaat ca. 3 seconden eerder op groen dan het verkeerslicht voor auto’s. Als de voetgangers halverwege de weg zijn, gaan de auto’s al rijden. Dat geeft zeer gevaarlijke situaties.
2. Mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen kunnen moeilijk de stoep af en de weg op omdat de afrit erg stijl is en de stoep is bij de oversteeklichten is niet erg breed. Je rolt dus eigenlijk meteen al de weg op als je niet oppast.
3. Als je de weg overgestoken bent en je wilt de stoep weer op dan moet al vrij snel een scherpe bocht maken omdat de stoep niet erg breed is. Ook is de oprit van de stoep erg steil, waardoor je onnodig lang op de weg blijft staan.
4. Het voetgangerslicht 34.1 en 36.1 werken niet.
5. De huidige verkeersomleidingen maken de kruising veiliger.

Voorstellen:

1. Als de voetgangerslichten op groen springen, dan moeten de verkeerslichten voor auto’s nog zeker 10 sec. op rood blijven staan, zodat voetgangers meer tijd krijgen om over te steken (is zeker voor ouderen een goede zaak).
2. De op- en afritten moeten minder steil worden, zodat de minder validen beter de stoep af en op kunnen rijden.
3. De voetgangerslichten die niet goed werken moeten gerepareerd worden.
4. Er zal een oplossing bedacht moeten worden voor de fietsers die linksaf willen slaan.
De SP gaat de bevindingen op korte termijn aankaarten bij het college van b&w.
Er moet een oplossing komen voor onnodig gevaarlijke situaties.

Hilly van Neerven: Initiatiefneemster van het onderzoek naar de kruising

U bent hier