SP bezorgd over kostenstijgingen in leerlingenvervoer.

10 juni 2009

SP bezorgd over kostenstijgingen in leerlingenvervoer.

Winfried Bosters heeft namens de SP-fractie vragen gesteld over de sterk toegenomen vervoerskosten voor het leerlingenvervoer in 2008. De kostenstijging is hoger dan aanvankelijk gebudgetteerd. Er was al rekening gehouden met een toename in het gebruik van het leerlingenvervoer, maar ondanks dat moet er toch nog geld bij.

De SP wil graag weten waar dit door komt. In 2008 hebben de gemeenten in het Land van Cuijk besloten om het leerlingenvervoer centraal in te kopen, in de hoop dat het dan allemaal goedkoper zou worden. Helaas is het tegendeel waar. Het leerlingenvervoer is (veel) duurder geworden. Daarom hebben we het college gevraagd om eens te onderzoeken waar de kostenstijgingen door veroorzaakt worden. Want naast de bekende kostenstijgingen zijn er ook kostenstijgingen die niet zo makkelijk te verklaren zijn. Het ligt dus niet alleen aan het feit dat er meer gebruik gemaakt is van het leerlingenvervoer. Hopelijk krijgen we hierover snel genoeg meer duidelijkheid. Ons streven is om de kwaliteit van het leerlingenvervoer goed en betaalbaar te houden voor alle leerlingen die er gebruik van moeten maken.

De vragen die gesteld zijn:

Inleiding

In 2008 is het leerlingenvervoer regionaal aanbesteed. De gemeenten uit het Land van Cuijk hebben, met de bedoeling kosten te besparen, het leerlingenvervoer centraal ingekocht. Uit reacties van andere gemeenten maak ik op dat er helaas van een besparing geen sprake is. Het vervoer is eerder fors duurder geworden in plaats van goedkoper. Wat op zich vreemd is, zeker als je uitgaat van de gedachte dat groter inkopen leidt tot lagere kosten per eenheid.

1.

Wat is de kostenoverschrijding op dit moment in de gemeente Boxmeer?

2.

Gaat u een onderzoek instellen naar de reden van de kostenstijging ten opzichte van 2007? Zo ja, kunt u aangeven binnen welke termijn u de resultaten van bovengenoemd onderzoek kenbaar kunt maken aan de raad?

3.

Is er in 2008 (veel) meer gebruik gemaakt van het leerlingenvervoer dan in de voorliggende periode en kan de kostenstijging hiermee verklaard worden?

4.

Indien het onderzoek aangeeft dat regionaal aanbesteden geen kostenbesparingen oplevert, welke mogelijke gevolgen heeft dat volgens u dan voor de overige initiatieven om meer regionaal te gaan samenwerken en/of in te kopen?