SP wil subsidie voor buurt- en wijkverenigingen.

5 april 2009

SP wil subsidie voor buurt- en wijkverenigingen.

BOXMEER - De SP Boxmeer vindt dat buurt- en wijkverenigingen evenals ander verenigingen subsidie dienen te krijgen, gezien hun rol en het directe sociale belang van hun activiteiten voor de buurten en wijken.
De SP vindt dat daarvoor het gat in het huidige subsidiebeleid gedicht moet worden.

SP-raadslid Edson Manuel laat namens zijn fractie weten, dat buurt- en wijkverenigingen ‘eindelijk eens de waardering dienen te krijgen die zij verdienen voor hun bijdrage aan de leefbaarheid’. “Het huidige subsidiebeleid gaat niet ver genoeg waardoor niet tegemoet kan worden gekomen aan de behoefte van deze verenigingen en hun leden”, aldus Manuel, die een gesprek zal aanvragen met portefeuillehouder Leefbaarheid en Welzijn Rien Klaassen.

Sociale samenhang
De gemeente Boxmeer telt zo’n 24 buurt- en wijkverenigingen. Manuel: “Sommige bestaan al tientallen jaren en enkele al meer dan een halve eeuw. Zij zijn een begrip in de Boxmeerse samenleving. Zij zetten zich belangeloos in voor de gemeenschap met tal van activiteiten gericht op de leefbaarheid, sociale samenhang en actieve deelname van zowel jong als oud.
Juist in deze tijd van individualisering is het organiseren van buurt- of wijkactiviteiten waardevol voor de sociale samenhang en om bijvoorbeeld isolement van mensen tegen te gaan.”
Afhankelijk van het gesprek met de betreffende wethouder bekijkt de SP of zij zelf met een motie of voorstel de raad om een uitspraak zal vragen over de subsidiering van buurt- en wijkverenigingen.