Boxmeer komt kunststof toch aan huis ophalen

3 april 2009

Boxmeer komt kunststof toch aan huis ophalen

De overheid verplicht lokale overheden tot het inzamelen van kunststofafval. De meeste burgers zijn hierover zeer tevreden. Maar wat gebeurt er?
De gemeenten in Brabant hebben jaren geleden een contract gesloten met Essent om een bepaalde hoeveelheid restafval aan te leveren om de ovens van Essent in de Moerdijk brandende te houden.

Als u steeds meer afval scheidt blijft er minder restafval over. Hierdoor loopt het contract met Essent gevaar. Leveren de gemeenten te weinig restafval aan dan kan de gemeente een fikse claim tegemoet zien, ondanks dat de rijksoverheid ons verplicht meer te gaan scheiden. Dit wurgcontract duurt nog tot 2017. Ook nu blijkt weer dat ontwikkelingen zo snel gaan dat langdurige contracten zonder openbreekclausules funest zijn
Deze grote bedrijven hebben maar een doel: winstmaximalisatie nastreven voor de aandeelhouders. De paradox zit in het verhaal dat verschillende gemeenten en provincie groot aandeelhouders zijn van Essent! Boxmeer niet, overigens.

Huis aan huis

Toch heeft o.a. de gemeente Boxmeer besloten wel kunststoffracties te scheiden. De geluiden van de burgers zijn positief over deze scheiding; echter er bereiken ons veel signalen dat de gemeente(n) klantvriendelijker moeten zijn door b.v. de kunststoffractie huis aan huis op te halen.
Welnu, dat is de gemeente Boxmeer van plan, één keer per maand. De exacte startdatum is nog niet bekend, maar gestreefd wordt naar 1 september van dit jaar.
Overigens wordt op dit moment gezocht naar een oplossing voor de verspreiding van de zakken in de dorpen. De zakken kunnen nu alleen in Boxmeer en Haps worden opgehaald. Volgens de SP moet het niet zo moeilijk zijn om de zakken via de supermarkten en de gemeenschaphuizen in de dorpen aan te bieden aan de inwoners van Boxmeer.