h

SP-kamerleden en leerkrachten Boxmeer duiken de praktijk in

3 maart 2008

SP-kamerleden en leerkrachten Boxmeer duiken de praktijk in

Jenaplan
Het team van de Jenaplanschool en de SP-delegatie
opsommingNamens de onderwijswoordvoerders van de SP in de Tweede kamer hebben op maandag 3 maart de Kamerleden Emile Roemer en Jasper van Dijk, twee fractiemedewerkers en Onderwijswethouder Gerard Everink in de gemeente Boxmeer een werkbezoek gebracht aan een aantal scholen.

Het bezoek heeft het beeld op het onderwijs in de praktijk verder geaccentueerd. De scholen gaven de problematiek aan die op het conto van de landelijke politiek geschreven kan worden: de 1040 urennorm, de conclusies en resultaten van het rapport van Dijsselbloem, de slechte resultaten van aankomende studenten in rekenen en taal, en de financiering van het onderwijs.
De politici praatten met leraren, directeuren en leerlingen van drie verschillende scholen. Zij bezochten de praktijkschool PRO, ROC Maasvallei en een Jenaplanschool voor voortgezet onderwijs Stevensbeek.

Partijschool
Op de praktijkschool werd duidelijk dat er veel behoefte is aan dergelijk kleinschalig onderwijs. Jasper van Dijk: “Het is mooi om te zien hoe deze kinderen op hun plek zijn op een praktijkschool, waar rekening wordt gehouden met hun capaciteiten en talenten. Toch loopt nog niet alles zoals het zou moeten. Ongeveer een derde van deze leerlingen stroomt door naar het mbo, maar krijgt onvoldoende begeleiding. Het is lang niet altijd duidelijk wat er vervolgens gebeurt met deze leerlingen. Daar moet in geïnvesteerd worden, we kunnen deze leerlingen niet aan hun lot overlaten.”

ROC

Op de ROC Maasvallei is ondermeer gesproken over het belang van goed taal- en rekenonderwijs. Leraren toonden overzichten waaruit bleek dat veel van de leerlingen grote achterstand hebben in taal en rekenen, dit geldt zowel voor allochtone als voor autochtone studenten. Van Dijk: “Veel leerlingen komen het mbo binnen met een fikse taalachterstand. Deze achterstanden zijn op het mbo vaak moeilijk weg te werken. Dit geeft aan dat er veel meer dan nu moet worden ingezet op voldoende taal- en rekenonderwijs.” Verder is er gesproken over de invoering van competentiegericht onderwijs.

Jenaplanonderwijs

De dag werd afgesloten met een bezoek aan scholengemeenschap Stevensbeek, waar Jenaplanonderwijs wordt aangeboden. In de onderbouw van deze school werken leerlingen van het vmbo, de havo en het vwo samen in één klas, met lesstof op het eigen niveau. Op deze school lijkt dit systeem goed te werken. De school gaf aan dat zij, net als andere scholen, moeite hebben om voldoende personeel te werven. Oud-wethouder in Boxmeer en oud-leraar Emile Roemer: “Er moet snel een omslag komen. Het lerarenberoep moet veel aantrekkelijker worden, zodat op korte termijn meer mensen ervoor kiezen om in het onderwijs te gaan werken.”

Praktijkonderwijs

Ook lokale problematiek werd geschetst: het praktijkonderwijs is bang dat door de WSW-verordening bij de wachtlijst de leerlingen met een achterstand op de arbeidsmarkt te lang moeten wachten. Scholen zijn bang dat het schoolmaatschappelijk werk wegbezuinigd wordt. “Het is heel belangrijk dat we ervoor zorgen dat zorgleerlingen met voorrang geplaatst kunnen worden. Het schoolmaatschappelijk werk moet daarom gewaarborgd blijven”, aldus wethouder Gerard Everink. Zowel de landelijke als de lokale politici en mensen werkzaam in het onderwijs hebben veel van elkaar opgestoken over de problemen die scholen ervaren vanwege politieke bemoeienis.

U bent hier